    From: rrr <r...@o...rrr.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oświetlenie: oczywiście 3x1,5...
    Date: Fri, 25 May 2012 12:39:00 +0200
    To: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    Użytkownik Lagod napisał:

    > No właśnie: to drugi temat. 3x2,5 BO TAK.
    Nie, a min przekrój przewodu ochronnego ? A zabezpieczenia ? Robi się
    pewien standard, który w przeważającej częsci przypadków nie jest zbyt
    słaby a wystarczający.

    Spokojnie wystarczy 3x1,5 poza
    > niewielkimi wyjątkami: jakie urządzenia w domu pobierają długotrwale
    > ponad 16A? Pompa ciepła, kucheka elektryczna. ups-ale one sa na 400V.
    > A z tą niewielką różnicą w kasie to ja słyszę od fundamentów po
    > kalenicę. Tylko później jakoś budżet się nie zamyka i na żebry do banku
    > trzeba chodzić.
    > A jak za projekt trzeba zapłacić, to się okazuje że każda złotówka jest
    > jakoś wyjątkowo cenna...

    Można by stosować przewody o mniejszych przekrojach, gdyby zamieścić na
    gniazdku odpowiednią informację i się do niej stosować, lub rozróżnić
    gniazda w zależności od max obciążenia:).

    Zasilanie projektuje i wykonuje się na wyrost (i to nie tylko
    elektrykę, jak umiesz to przelicz sobie strop bądź fundamenty ) bo nie
    wiadomo jak głupi jest użytkownik i statystycznie zmniejsza się ryzyko
    nieszczęścia, które spowodowane być może jego działaniem.

    pozdrawiam

    rafał