    Date: Tue, 18 Mar 2014 09:25:28 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oświetlenie podtrzymywane UPSem?

    W dniu 2014-03-17 22:41, Grzegorz pisze:

    > Pomysł z UPSem rozwiązuje ten problem tak, że staje się on
    > niezauwazalny i nie zmienia zachowania domowwników.

    Czy aby na pewno nie zmienia zachowania domowników?
    Ta niezauważalność może przynieść więcej złego jak brak oświetlenia.
    Wstajesz rano, jest jeszcze ciemno, a prądu nie ma.
    Szykujesz się do pracy i masz ograniczony czas, ale światło jest i przez
    to nie wiesz, że prądu nie ma.
    Jest światło - wszystko robisz w swoim tempie i przeciągasz chwilę
    wstania do czasu, który masz już wypraktykowany.
    Wskakujesz pod prysznic, szampon na głowę, a tu d.... nie ma się czym
    spłukać, bo 2-funkcyjny kocioł gazowy nie odpala. Na początku poleciała
    letnia woda, która się nagrzała w rurach od otoczenia i to Cię zmyliło,
    ale im dłużej ją puszczasz tym zimniejsza leci. Myślisz co się stało z
    kotłem gazowym. Brak gazu? Brak prądu? Może kocioł się popsuł? Może ktoś
    wyłączył, a może bezpiecznik "wywaliło"? Jakoś się spłukujesz, wycierasz
    i schodzisz do kotłowni. Stwierdzasz, że kocioł nie pracuje. Sprawdzasz
    bezpieczniki i dochodzisz jednak do wniosku, że to po prostu brak prądu.
    Chcesz przygotować sobie posiłek, a tu "zonk", bo nie działa kuchnia
    elektryczna, nie działa kuchnia gazowa, bo ma zapalarkę elektryczną.
    Miałeś kiedyś zapalniczkę do grzania koszulek termokurczliwych, ale od
    kiedy używasz elektrycznej opalarki to zapalniczka nie była potrzebna, a
    telefonem przecież nie odpalisz gazu.
    Zaczyna się stres, bo dopiero wtedy się orientujesz, że masz za mało czasu.

    Nie ma światła - no tak, muszę się zorganizować, aby się nie spóźnić do
    pracy. Wstaję pół godziny wcześniej. Odpalam latarkę w telefonie
    komórkowym i idę do schowka, w którym zawsze czekają w pogotowiu ze 2
    latarki, kilka zapalniczek i świeczki. Biorę latarkę i schodzę aby
    sprawdzić zabezpieczenia. W razie wyładowania baterii w tych latarkach,
    mam jeszcze w walizkach narzędziowych kolejne 2 latarki i ze 2-3
    zapalniczki, które zawsze są sprawne, bo ich używam na bieżąco. Poza tym
    mam jeszcze UPS-y, które raz na 2-3 miesiące doładowuję i w każdym
    momencie mogę je uruchomić i podłączyć lampki nocne.
    Ponieważ byłem przewidujący wiedząc o częstych zanikach prądu to mam
    kocioł gazowy 1-funkcyjny, który nagrzewa zasobnik CWU. Ponadto mam
    kocioł na ekogroszek nafaszerowany automatyką, która jest tak
    zorganizowana, że mogę nie mieć prądu nawet i przez kilka tygodni, a ja
    mogę w nim palić przygotowanym wcześniej na taką okoliczność drewnem,
    bez pomp obiegowych i bez automatyki. Zaniki prądu nawet do 4 godzin nie
    robią wrażenia na kotle podajnikowym, ponieważ jak tylko pojawi się prąd
    do tych 4 godzin to kocioł podejmuje dalszą pracę, a jak wygaśnie i
    pojawi się zasilanie to automatycznie bez jakiejkolwiek ingerencji
    człowieka uruchamia się kocioł gazowy, grzejąc CO oraz ten sam zasobnik
    CWU, który poprzednio grzał kocioł węglowy. Jak ktoś się pofatyguje do
    kotłowni i ponownie rozpali kocioł węglowy (ekogroszek czy też wrzuci do
    paleniska drewno) to po nagrzaniu się wody obiegowej kotła węglowego,
    kocioł gazowy samoczynnie się wyłącza i rolę grzewczą CO oraz CWU
    przejmuje kocioł węglowy.

    Więc woda ciepła jest. Mogę wziąć poranną kąpiel. Nawet jak kocioł
    węglowy jest wygaszony to CWU jest nagrzane dzień wcześniej przez kocioł
    gazowy.
    To jest przemyślany układ instalacji, ponieważ u mnie dość często
    występują problemy zasilania.

    Dlaczego nie zasilam kotła gazowego przez UPS?
    Ponieważ nie każdy kocioł gazowy chce współpracować z UPS-em. Nie chodzi
    tylko o możliwość uszkodzenia pompy CO zasilanej prądem o przebiegu
    prostokątnym, ale także i problem z prawidłową pracą jonizacyjnego
    czujnika płomienia, który jeden z przewodów zasilających musi mieć
    połączony z
    Dlaczego kuchnia gazowa nie jest podłączona do UPS-a?
    Bo posiada elektryczny piekarnik, który w razie zaniku zasilania podczas
    pracy piekarnik, uszkodziłby UPS-a.

    Tak więc zasilanie awaryjne OK, ale trzeba pomyśleć o sygnalizacji
    zaniku zasilania sieciowego oraz o zapewnieniu ciepłej wody i ogrzewania
    (jeżeli dość często występują zaniki).