    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PC vs GZ50
    Date: Tue, 10 Nov 2009 15:03:32 +0100

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    news:hdbfh7$15u$1@news.interia.pl...

    Jeszcze jeden kamyczek, ponieważ nie dawało mi spokoju takie jednostronnen
    przyjęcie 1/8

    Napisałeś:

    > Bzdura. Obowiązujące rozporządzenie mówi o 1/8 pow. pomieszcenia, czyli w
    > pokoju 12m2 wystarczą okna o pow. 1,5m2 Oczywiście jak ktoś chce może zrobić
    > nawet 10, ale nie będzie to miało wiele wspólnego z domem oszczędnym.

    Oświetlenie i nasłonecznienie
    § 57.1. Pomieszczenie przeznaczone na pobyt ludzi powinno mieć zapewnione
    oświetlenie naturalne, dostosowane do przeznaczenia, kształtu i wielkości z
    uwzględnieniem warunków określonych w § 13 oraz w Polskich Normach.
    2. W pomieszczeniu przeznaczonym na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien,
    liczonej w świetle ościeżnic do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej
    1 : 8

    Oznacza to tyle że o ile mamy ścianę frontową na południe to aby spełnić § 13
    oraz Polskich Norm wystarczy te1/8 ale przy innej ścianie, od wschodu, zachodu
    lub północy nie spełnisz tych norm we wszystkich godzinach dziennych i będziesz
    musiał zwiększyć powierzchnie okien.

    Jak widzę czytać umiesz ale nie potrafisz prawidłowo interpretować tego co
    czytasz.

    Przyczepiłeś się do tych 12m2 a przecież od razu napisałem kolejny przykład
    dwóch domów 180m2
    w których proporcje okien sa jak najbardziej realne. Trudno wymagać aby okna w
    budynku były tylko od strony południowej.
    Nie licz na jakieś cudowne właściwości okładzin bo w szacunkach nie mają
    naprawdę większego znaczenia.
    Zresztą do audytu energetycznego nie bierze się ich pod uwagę.
    Liczą się tylko elementy konstrukcyjne budynku bez urządzeń, mebli oraz okładzin
    wykończeniowych
    Jeden położy na podłogę parkiet drugi korek a trzeci wyklei marmurem lub
    płytkami a inny walnei grubą wykładzinę.
    U jednego będą cięzkie dębowe meble, drugi będzie miał dom z minimalną ilością
    mebli a jeszcze inny w każdym pokoju meblościanki.
    Liczy się tylko goły budynek. Według twojej logiki mogę wysypac na środku salonu
    tonę piachu i cieszyć się że mam piaskownicę i akumulator cieplny zarazem.

    Jeszcze raz podaję przykład. Proporcje okien jak najbardziej ralne i założę się
    że masz ich więcej.

    Dom 180m2 piętrowy 9x10m wysokość ciepłych ścian 5,80m
    Ściany 0,17 172m2 877Wh Temp pomieszczeń 20 tem na zewnątrz -10

    Okna 1,0 40m2 1200Wh
    Podłoga 0,35 90m2 409Wh temp podłogi 28 temp gruntu 15
    Sufit 0,17 90m2 459Wh
    RAZEM 2945Wh

    Marek