  • Data: 2021-11-22 22:02:44
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu .11.2021 o 21:31 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Albo ze stratami, albo z zyskiem. Bo ten "opornik" może na przykład grzać
    > wodę lub gotować zupę. On ma być dodatkowym obciążeniem bilansującym
    > nadmiar prądu ze słońca. O ile jest w ogóle potrzebny, bo -- przypomnę --
    > my tu tylko teoretyzujemy, nikt tego nie sprawdził. To, że "elektrownia"
    > się wyłączy, gdy napotka w sieci zbyt wysokie napięcie, to prawidłowe
    > zachowanie. Ale sama z siebie wcale nie musi "chcieć" generować napięcia
    > wyższego niż np. 230V+10%.
    Żeby falownik oddał napięcie do sieci to musi je podnieść w stosunku do
    tego z którego jest zasilany, aby prąd miał z "górki" i popłynął w dół :-)

    Ale, kwestia generalna - o czym my tu rozmawiamy?
    Ja chcę mieć backup, aby w razie braku zasialnia (tornado, wielka awaria
    PGE) mieć te 500-1000 W ze swojego foto, które jest on grid. Co istotne -
    tanim kosztem. Bo mogę wybulić 10k na agregat 3f 10kW i mieć wszystko w
    głebokim poważaniu.
    To o czym Ty piszesz w moim przypadku nie ma znaczenia - nie potrzebuję
    grzać wody czy gotować zupy za pomocą drabinki rezystorów akurat w czasie
    przerwy w zasilaniu. Chcę zasilić lodówkę/zamrażarkę i mieć trochę światła
    jak mi przyjdzie "nocować" bez prądu.

> [...]
    > krzem zrobił się tani, tańszy od rurek z glikolem i całego pieprzenia
    > się z zamarzaniem. Całkiem trywialne to nie jest, bo nie da się paneli
    > wprost obciążyć grzałką. Żeby pracowały ze sprawnościa bliską
    > maksymalnej,
    > napięcie musi być utrzymywane w pobliżu znamionowego. A ono zależy od
    > obciążenia i od prądu, a ten z kolei związany jest z natężeniem światła.
    > Sprawę rozwiązuje względnie prosty regulator (tracker), śledzący warunki
    > pracy ogniw -- tak jak w inwerterze on-grid. Da się kupić gorowca za
    > niewielkie kilkaset złotych, do grzałki rzędu 2kW.

    Jeszcze efektywniej wychodzi grzanie tej wody przy pomocy PC pędzonej na
    prądzie z własnej instalacji :-)
    Przy okazji można też chałupę ogrzać :-)

    TG