  • Data: 2009-03-30 21:25:16
    Temat: Re: Palenie mokrym drewnem a bilans ciepla
    Od: M <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    mariusz pisze:
    > Jednak nie jest dobrze palić mokrym opałem.
    >
    > Tak na rozum to ja myślę, że temperatura spalania suchego drewna jest
    > wyższa, niż mokrego.
    >
    > W końcu "paląc" samą wodę nie uzyska się więcej niż 100 st.C. Paląc suche

    To zależy od ciśnienia. I nie paląc tylko podgrzewając. Możesz zresztą
    zrobić to sam w domu gotując wodę w szczelnie zamkniętym garnku. Dopóki
    nie przekroczysz temperatury krytycznej.

    Natomiast ciepło parowania wody jest bardzo duże - woda w postaci pary
    (czyli gazowej) wylatuje przez komin unosząc ze sobą część energii. Jest
    jej ok. 2500kJ/kg. To tak, jakbyś na kominku gotował wodę a wylot
    czajnika był poprowadzony bezpośrednio na zewnątrz. Albo jeszcze inaczej
    - różnica energii pomiędzy mokrym drewnem a suchym jest taka, jakbyś
    suchym drewnem oprócz ogrzewania domu podgrzewał jeszcze mokre drewno
    aby je osuszyć.

    M.