    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 11 Jan 2022 00:34:15 -0800 (PST)
    Subject: Re: Piec do pieczenia chleba/pizzy
    From: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 00:42:23 UTC+1 4kogu.. napisał(a):

    > Jaka da ci sąsiad gwarancję że świnia nie była zarażona pasożytami, nie miała
    gruźlicy albo raka, że po odstawieniu antybiotybiotykow bo była chora i do skupu jej
    nie wzięli upłynął czas kerencji i można jeść z niej mięso?

    No cóż, gwarancji ci nikt nie da, żadnej, ani sąsiad, ani sklep...

    Kupując lokalnie, od sąsiada zazwyczaj "wszyscy wszystko wiedzą", np. trudno ukryć
    wizytę weterynarza itp... Pamiętam jako dziecko, czyli czasy komuny zakupy na wsi
    były podstawowym źródłem zaopatrzenia i ze 2 razy mama chciała kupić i od babci
    usłyszała "tego nie bierz"...
    Czy było sprawdzane przez wet? Hm, nie wiem, raczej nie (choć chyba była możliwość i
    obowiązek) przy biciu większych zwierząt: świnia, cielę,...
    Od paru(nastu?) się sytuacja mocno zmieniła. Zabroniono uboju na wsi (poza drobiem
    chyba) - należy pojechać do ubojni i wtedy jest wszystko OK... (tylko podobno drogo
    wychodzi ;) )
    U wujka ostatni raz skończyło się lekką awanturą, bo kupił kolczykowane, z papierami
    i z pół roku po zjedzeniu kontrola wpadła ;) W sumie od tego czasu podarował sobie
    hodowlę... tylko kury, kaczki

    Co do gwarancji mięsa, wyrobów z oficjalnych przetwórni. Było kilka afer (wygooglać
    można). Od ręki można było (pewnie dalej można) znaleźć pośrednika, który chore,
    padlinę itp nawet kupi i sprzeda zaprzyjaźnionej przetwórni :(
    Za to przy przemysłowej hodowli ma się gwarancję obecności antybiotyków i hormonów
    wzrostu z paszy, dodatków do mięsa i przetworów substancji trzymających wodę (+
    oczywiście wody)
    W jajkach też...

    Obecnie ciężko coś sensownego kupić, a ekstra podatki od mięsa (są już takie pomysły)
    będą tylko zachęcały do większego kombinowania :(