  • Data: 2021-12-12 11:17:04
    Temat: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Od: WS <L...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    sobota, 11 grudnia 2021 o 23:47:45 UTC+1 ptoki napisał(a):

    > A mnie nie, No ludzie umieja liczyc.
    > I nie trzeba tu gigawatow. Byle solary daja spokojnie 1000 kWh srednio rocznie. to
    jakies 3kWh dziennie z metra kwadratowego. 500pln z metra, solary zwracaja sie w
    jakies 5-8-10lat. PV troche dluzej... VAWT? Nie...
    > Ile kosztuje 3kWh dziennie (srednio) z wiatraka?

    Co do sensu ekonomicznego, to aktualnie raczej żadne "eko" większego sensu nie ma.
    Fotowoltaika bez gromadzenia energii średnio się przydaje,a magazynowanie kosztuje
    masakrycznie drogo...
    Sytuację zmieniają dopłaty i ogólnie polityka energetyczna, zwłaszcza UE. Gdyby nie
    "prosument", dopłaty i handel uprawnieniami do emisji CO2 nikt by tego nie kupował...
    Natomiast oczywiście wiatraki i panele sens mają, tam gdzie brak prądu z sieci i
    koszt doprowadzenia jest nieekonomiczny. W panele się mocno inwestuje, więc jakiś
    postęp jest... w wiatraki mało, choćby ze względu na niski potencjalny popyt - nawet
    gdyby powstał tani i wydajny, to prawie nigdzie nie wolno tego stawiać... odległości,
    hałas, ogrodzenie - kwestie bezpieczeństwa...