  • Data: 2010-08-17 19:24:40
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 17-08-2010 o 10:48:13 marko1a <m...@l...de> napisał(a):

    > Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    > który stoi na górce.
    > Dom ten mimo że jest na najwyższym wzniesieniu jakie jest w promieniu 2
    > km, jest bez instalacji odgromowej.
    Niestety tanie budowanie które się na nich zemściło, ja mimo że nie
    potrzebuję
    piorunochronu to go zrobiłem, bo trafi się taki który nie wie że ma
    nie uderzyć ;)

    > Piorun przywalił w komin tak że go rozłupało na dwie części. W domu
    > wszyskie gniazda i rozdzielnie wywaliło ze ścian.
    > Cała elektryka i elektronika domowa do wymiany.
    No to tylko można im współczuć.

    Zastanawiam się na ile
    > rośnie prawdopodobieństwo uderzenia w komin wyposazony we wkład z
    > nierdzewki a który to połączony jest z kotłem a ten natomiast ładnie
    > jest uziemiony za sprawą przewodu ochronnego. Często nawet daszek z
    > nierdzewki ładnie wykonany do szpica

    Rośnie, bo są ostre mkrawędzie które zwiększają 'uloty' czyli dodatkowo
    jonizują powietrze.

    > Wychodzi na to że mamy "wyciągnięty" ponad dach potencjał ziemi a
    > zarazem brak jakiegokolwiek odpowiednio grubego przewodnika który mógłby
    > przenieść ładunek z wyładowania do ziemi.

    Niestety prawda, i mało kto sobie zdaje z tego sprawę.

    > Droga więc będzie taka: wkład kominowy, kocioł, przewód zerowy
    > (instalacja elektryczna) oraz częściowo instalacja hydrauliczna (o ile
    > metalowa) i dopiero wtedy ziemia. To za mało aby ustrzec się przed
    > poważnym ryzykiem utraty zdrowia lub życia nie wspominając o stratach
    > materialnych. A może jest tu spec od odgromówki i podpowie czy
    > ewentualne uziemienie samego tylko daszku komina i zejście zwodem
    > odgromowym do ziemi wystarczy, czy też musi być cała kompletna
    > odgromówka na całej powierzchni dachu.

    O ile nie ma wyższych elementów dachu to powinno wystarczyć.

    > W tym roku wyjątkowo "wali", u mnie po ostatniej burzy uszkodzone
    > został porty LAN w routerze nanostation na 5GHz, w accespoincie na
    > 2,4GHz, na karcie w jednym z komputerów a repeater trafił do śmietnika.

    Ale to co tobie walnął w piorunochron czy u sąsiada?

    --
    Pozdr
    JanuszK