  • Data: 2020-02-05 21:38:58
    Temat: Re: Płomień gazowy raz niebieski raz pomarańczowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nie znam się na gazowych sprawach, ale czy dodanie powietrza - które
    > zawiera bądź co bądź niezerową ilość tlenu, to nie ryzyko że te
    > wszystkie rurociągi mogłyby wylecieć w powietrze? Tlen to bardzo
    > wybuchowa sprawa.

    Metan to bardzo wybuchowa sprawa. Ale tu nie ma takiego ryzyka.
    Niebezpieczna jest mieszanka z powietrzem tylko w pewnym zakresie
    stężeń, coś między 5 a 15 procent, jeśli mnie pamięć nie myli.
    W rozdzielniach gazu (mówimy tu o ostatnim ogniwie dystrybucji)
    dodawano niewielkie ilości powietrza, tak z 10%, jak mniemam.
    To żadnych zagrożeń nie sprawia.

    Metan w kopalniach (węgla czy soli) jest dużym zagrożeniem, o czym
    wszyscy pewnie wiedzą. Ale bywa, że jest go w atmosferze powyżej
    wybuchowej granicy kilkunastu procent. Wtedy strachu nie ma.
    Kiedyś gromadzący się pod stropem kopalni metan po prostu wypalano
    pochodniami. Do detekcji służyły kanarki, a potem lampy Davy'ego.

    --
    Jarek