  • Data: 2009-10-18 12:18:37
    Temat: Re: Po co różnicówki?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Alti" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hbdcks$rbk$1@inews.gazeta.pl...

    > Skąd ta pewność?

    Z praktyki. Po prostu zajmuję się instalatorstwem.

    > A jak przyjdzie inspektor i sprawdzi. Zobaczy że nie jest tak jak napisali
    > i nie zrobi oodbioru. Co wtedy mam zrobić?

    Inspektor przyjdzie i sprawdzi czy masz odpowiednią skrzynkę licznikową, czy
    nie masz możliwości kradzieży prądu oraz czy Twoja instalacja nie będzie
    wprowadzać zakłóceń do sieci.

    Jeżeli zwiększasz moc to i tak musisz zatrudnić instalatora posiadającego
    uprawnienia budowlane w zakresie projektowania instalacji elektrycznych,
    który sprawdzi czy dana instalacja ma możliwość zwiększenia mocy do tych 7kW
    i przygotuje projekt tejże instalacji. Ten projekt zasadniczo obejmuje tylko
    i wyłacznie zakres od WLZ do Twojej skrzynki rozdzielczej, bo tylko tyle
    interesuje ZE. Jezeli instalacja nie będzie posiadała możliwości zwiększenia
    mocy to będziesz ją musiał wymienić.
    Swoją drogą warto zainstalować różnicówkę na pozostałe obwody 2-żyłowe,
    oczywiście pod warunkiem, że ta część instalacji nie posiada zbyt dużej
    upływności oraz nie ma wykonanego układu zerowania. Jeżeli gdziekolwiek masz
    zrobione zerowanie to należy je wcześniej usunąć, a jeżeli dane urządzenie
    wymaga obwodu ochronnego to nalezy ten obwód dociągnąć.
    Teraz kwestia prawa budowlanego. Nakazuje ono aby instalacja posiadała
    oddzielny obwód ochronny. Jednak nie wszędzie ten obwód będzie
    wykorzystywany, ponieważ większość sprzętu AGD posiada II klasę ochrony,
    czyli podwójną izolację i brak obwodu ochronnego. Jeżeli zatem używasz w
    pomieszczeniach urządzenia (lampy, lelewizor, radio, itd.) , które posiadają
    II klasę ochrony to i tak ten obwód ochronny jest zbędny.

    Dla przyładu urządzenia które posiadają I klasę ochrony (muszą mieć obwód
    ochronny PE) to: lodówka, pralka, kuchnia elektryczna, mikrofalówka,
    zmywarka, rozdrabniacze, bojler elektryczny, komputer, czyli ogólnie mówiąc
    wszystkie urządzenia posiadające metalkowe obudowy.
    Urządzenia, które posiadają obudowy z tworzyw sztucznych zazwyczaj posiadają
    II klasę ochronną i nie mają styku ochronnego, są to: w większości sprzęt
    RTV, spora część żyrandoli, kinkietów oraz lamp nocnych, wiertarki, niektóre
    laptopy, młynki do kawy, roboty kuchenne, golarki, suszarki,

    Jeżeli będziesz miał jakiekolwiek problemy z odbiorem instalacji przez ZE to
    wystarczy napisać oświadczenie, że instalacja wewnętrzna wykonana jest jako
    3-przewodowa i posiada obwód ochronny PE w miejscach, gdzie użytkowane są
    urządzenia pracujące w I klasie ochronnej (czyli posiadające bolec
    ochronny), a w pozostałych miejscach wykonana jest jako 2-przewodowa bez
    obwodu ochronnego, gdyż użytkowane tam są urządzenia pracujące tylko i
    wyłącznie w II klasie ochronnej. Podpiszesz się pod tym i będzie po sprawie.
    Żadem ZE nie ma prawa Ci tego zakwestionować. Jednocześnie składając takie
    oświadczenie bierzesz na siebie pełną odpowiedzialność za stan techniczny
    Twojej instalacji oraz wszelkie konsekwencje (np. wypadki śmiertelnego
    porażenia). Z resztą i tak nie znienia to niczego, ponieważ i tak jako
    właściciel/użytkownik jesteś odpowiedzialny za stan tejże instalacji i w
    razie czego i tak pierwszego Ciebie będzie targał prokurator.

    Jeszcze na koniec ciekawi mnie po co Ci 7kW w mieszkaniu ?
    Normalnie 5kW to wystarczy "z palcem w zębach" :)
    Zamierzasz ogrzewać je elektrycznie, czy też montować duże ogrzewacze
    przepływowe powyżej 4kW ?
    7kW to już dość spore zabezpieczenie, bo 32A w instalacji 1-fazowej.
    Chyba o taką chodzi ?
    Obecnie dla 5kW powinieneś mieć zabezpieczenie główne 25A, a takie pozwala
    na pobór stałej mocy do 5750W, a chwilowo nawet rzędu 6,5kW