  • Data: 2009-10-18 20:25:35
    Temat: Re: Po co różnicówki?
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Alti napisal:
    > Wreszcie ktoś mi łopatologicznie wytłumaczył jaka jest różnica między
    > instalacją 3 a 2 żyłową i działemie różnicówek na ww instalacjach.

    a) roznicowka porownuje prady plynace przewodem fazowym i neutralnym;
    jezeli roznica pradow przekroczy granice zadzialania (w obwodach
    konsumenckich 30 mA) to obwod zostanie rozlaczony; roznica moze byc
    wywolana uplywnoscia izolacji, zwarciem do obudowy lub ciezkim rozruchem
    (jak mialem zapieta betoniarke to trzeba bylo roznicowke wymienic na
    taka z Ia=200 mA).

    b) jezeli masz instalacje dwuprzewodowa i nastapi zwarcie do nieuziemionej
    ani niewyzerowanej obudowy (a zerowac z tego co wiem juz nie wolno) to
    na obudowie utrzyma sie napiecie fazowe a roznicowka z braku uplywu
    nie zadziala, az ktos sie zlapie; wtedy albo uszczypie w palce i zadziala,
    albo... nie zadziala :( ; jezeli natomiast bedzie instalacja trojprzewodowa
    z przewodem ochronnym PE to albo uplyw wybije roznicowke, albo jezeli ona
    nie zadziala to wybije przeciazeniowy. Tak czy inaczej, jest to wariant
    znacznie bezpieczniejszy dla potencjalnych ofiar ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek