    Date: Mon, 02 Feb 2015 19:38:30 +0100
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłączenie domowej suszarki gazowej
    <maoeju$6dh$1@speranza.aioe.org>

    W dniu 2015-02-02 o 19:11, Budyń pisze:

    > Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    >
    > musi być zyła ochronna nawet jesli to bez sensu .
    > § 183. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować: 2) oddzielny
    > przewód ochronny i neutralny, w obwodach rozdzielczych i odbiorczych,
    > a na dodatek

    Chyba inaczej rozumiemy ten zapis.
    Ja ten zapis rozumiem w ten sposób, że jeżeli w instalacji jest potrzeba
    zastosowania obwodu ochronnego to nie wolno jest stosować wspólnego
    przewodu ochronno-neutralnego (PEN), lecz oddzielny przewód ochronny
    (PE) i neutralny (N).
    Dla mnie w tym zapisie nie ma obowiązku stosowania przewodu ochronnego
    jeżeli nie jest on wykorzystywany.
    Oczywiście ze względów funkcjonalnych powinno się stosować oddzielny
    przewód ochronny, choćby dlatego, że brak przewodu ochronnego
    uniemożliwia stosowanie oświetlenia I klasy ochronności.
    Gdyby ustawodawcy zależało na obowiązku stosowania przewodu ochronnego
    to ten paragraf brzmiałby:
    § 183. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować: 2) przewód
    ochronny i neutralny w obwodach rozdzielczych i odbiorczych,
    lub
    § 183. 1. W instalacjach elektrycznych należy stosować: 2) przewód
    ochronny w obwodach rozdzielczych i odbiorczych,

    > § 189. 2. Instalacja oświetleniowa w pokojach powinna umożliwiać
    > załączanie źródeł światła za pomocą łączników wieloobwodowych.
    > wychodziłoby ze co najniej 4żyłowy przewód powinien iść do lampy

    Oczywiście masz rację, że lepiej jest stosować przewody 4-żyłowe, ale
    uważam, iż nie masz racji, że przewód ochronny "musi być".