    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłogówka , kosztorys i co zmienić ?
    Date: Fri, 12 Nov 2010 14:54:30 +0100

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <k...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:ibj6dv$876$1@inews.gazeta.pl...

    > Tylko w wykonanej dla mnie kalkulacji nie ma żadnego sterownia pogodowego
    > ,
    > ale tego byłem ciekawy co będzie sterowało tym siłownikiem ...

    Widocznie dlatego dostałeś pytanie jaki będzie kocioł. Większość kotłów ma
    steroniki, które nie sterują zaworami miszającymi, ale są też takie, któe
    sterują.

    > A jeśli nie ma pogodówki to jak jest sterowany taki siłownik ?

    Pogodówka być musi. Jezeli nie ma takiej regulacji w sterowniku kotła to
    musi być zamontowana oddzielna pogodówka.
    Zaworem mieszającym może także sterować sterownik pokojowy, ale takze nie
    każdy się do tego nadaja. Musi mieć regulację trójstawną.

    > Pytam bo nie chce aby potem nie okazało się ... "Panie ale do tego
    siłownika
    > trzeba kupić jeszcze to i to , a potem to i to i oczywiście wszystko
    > HoneyWella i itd ..)

    To musisz dopytać gościa.
    Zawory z siłownikami są uniwersalne i może z nimi współpracować dowolny
    sterownik, który ma regulację trójstawną.

    > Czy da się sterować jakoś podłogówką za pomocą samych rotametrów ?

    Raczej nie, bo regulacja rotametrami jest zbyt uciążliwa. Ustawia się nią
    tylko różnice temperatur pomiędzy pokojami.
    Resztę roboty robi się zaworem mieszającym steroanym siłownikiem i jakimś
    regulatorem lub sterowanym ręcznie.
    Przy czym sterowanie ręczne jest mniej dokładne i przy większych wahaniach
    temperatury na zewnątrz będziesz musiał często korygować temperaurę w domu.
    Zakładając siłownik do tego zaworu + regulator pogodowy lub pokojowy one
    będą Ci utrzymywały stałą temperaturę w domu niezaleznie od wahań
    temperatury na zewnątrz.

    > Ustawiam ręcznie na zaworze trójdrożnym zadaną temperaturę. Za pomocą
    > rotametrów dławię/zwiększam przepływ wody i dzięki temu mogę ustawić sobie
    > daną temperaturę w pomieszczeniach ?
    > Ale jak ustawię w ten sposób to czy temperatura nie będzie rosła powyżej
    > ustalonej ?

    Rotametrami tylko balansujesz temperatury pomiędzy pokojami.
    Natomiast wartość temperaury regulujesz zaworem mieszającym.