    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Pompa ciepła powietrze-woda - ranking
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    <7...@g...com>
    <2cyvgqhfvlpb$.dlg@myjk.org>
    <6...@g...com>
    <1sn36shplhoqp$.dlg@myjk.org>
    <b...@g...com>
    <x...@m...org>
    <a...@g...com>
    <1...@m...org>
    <1...@g...com>
    <pf1cdzj63m9$.dlg@myjk.org>
    <6...@g...com>
    Date: Fri, 22 Aug 2014 11:53:56 +0200

    Thu, 21 Aug 2014 01:48:47 -0700 (PDT), Adam

    > Ja juz wiele razy pisalem konkrety - ja uwazam ze na caly dom
    > to musi byc klima rzedu ok 6-9kW (czyli dwa duze splity).

    Typowy wynik z kalkulatora do doboru splita tj. pod zyski 80Whm2. :P Tylko
    to są założenia dla wartości począkowych pracy klimatyzatora. Dlatego
    system split, jest zawsze PRZEWYMIAROWANY -- bo, jak sam zauważasz jest
    włączany tylko jak jest taka wyraźna potrzeba i najwyższe zyski, czyli
    DORAŹNIE.

    Innymi słowy nikt przy doborze splitów nie zaprząta sobie głowy minimalnymi
    i średnimi wartościami zysków, akumulacyjnością, nie liczy ile czasu będzie
    pracować urządzenie docelowo i czy splity będą pracować na "zaś". Split
    musi mieć więc dużo MOCY początkowej żeby pokryć zapotrzebowanie na chłód z
    dużym ZAPASEM aby osiaganie komfortu cieplnego nie trwało wieki.

    Tym sposobem od momentu jak taki split osiągnie wymagany komfort cieplny w
    pomieszczeniu, co przy "odpowiednim" doborze dzieje się już po pół godzinie
    czy w skrajnych wypadkach przy mocno nagrzanym pomieszczeniu po dwóch
    godzinach pracy (jak to było u mnie, gdy miałem dach bez szczeliny
    wentylacyjnej i nad sufitem miałem grzałkę ponad 60sC), to do UTRZYMANIA
    temperatury potrzeba tej mocy 2-3x mniej. Jeśli ściany nie są wygrzane, to
    jeszcze mniej.

    Dlatego właśnie "wymyślono" INWERTERY, żeby niwelować problem NADMIARU tej
    MOCY klimatyzatora, jednocześnie poprawiając komfort pracy podzespołów i
    komfort w pomieszczeniu (brak huśtawki temperaturowej). Mimo tego
    urządzenia te hałasują, robią wiatr i zwyczajnie nie są przyjemne w
    użytkowaniu. Nawet kaseton, stosunkowo cichy, który wisi mi obecnie nad
    głową, nieprzyjemnie hałasuje.

    > Widze, ze sie nie dogadamy - na prosbe o podanie konkretu

    Nie, ponieważ zakładasz istnienie skrajnych warunków przez cały czas i
    tylko doraźną pracę klimatyzacji jak już zacznie Ci czacha dymić. ;P

    > (moc pompy albo moc jaka zakladasz do chlodzenia)

    Moc grzewcza pompy 10-12 kW, a więc chłodnicza między 8-10 kW. Typowa
    dobowa moc chłodnicza instalacji WM 3kWh (z buforu wody lodowej
    wypracowanej w drugiej taryfie) w interwałach pracy PC co 6h, przy nadmuchu
    wielkości kubatury domu tj. 500m3h, z możliwością podniesienia mocy
    chłodniczej do 5kWh. Jednocześnie pompa będzie służyć do grzania CWU i
    basenu ogrodowego (30-40m3).

    Sterownik pompy EkonTech nic dodatkowo nie kosztuje (jak sugerowałeś), a
    zapewnia automatyczne sterowanie instalacją hydrauliczną oraz nawiewową,
    tj. dobiera sobie najlepsze parametry źródeł ciepła i reguluje chłodnice --
    ponoć jest łatwo konfigurowalny, ale to sprawdzę dopiero w przyszłości.

    > silisz sie na smieszki heheszki zeby tylko nie odpowiedziec
    > - bo prawda jest taka ze gowno masz a nie obliczenia :)

    Przy okazji niedawnej dyskusji o Termomurze wygrzebałem pracę magisterską
    żony traktującej o budynkach energooszczędnych, gdzie znalazłem wyliczenia
    zysków cieplnych itp. Poza tym mam poligon doświadczalny na poddaszu
    użytkowym w postaci splita na ścianie, znam jego parametry i parametry
    pomieszczeń które chłodzi i widzę jak to REALNIE wygląda a nie tylko na
    papierze. Co więcej mam porównanie do różnych pokryć dachowych (bo
    zmieniłem pokrycie tej wiosny) w odniesieniu do tych samych pomieszczeń i
    tego samego klimatyzatora i widzę jakie są różnice w wydajności. Widzę też
    jaka różnica była w wymaganej wydajności chłodniczej, gdy klimatyzator
    pochodził dłużej i wyssał więcej, niż tylko to co w samym powietrzu.

    > Dlatego robimy EOT

    Świetnie.

    --
    Pozdor Myjk