    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Porównywanie sprawności kotłów
    Date: Sat, 16 Jan 2010 01:16:21 +0100

    news:hiqmh9$ops$5@news2.ipartners.pl...

    > Napisałeś "do jak najmniejszej róznicy między powrotem a zasilaniem"

    Tak, bo wtedy kociol pracuje z najnizsza moca palac najmniej gazu.
    Oczywiscie ma to sens, jezeli obie wartosci mieszcza sie w granicach
    kondensacji, czyli do powiedzmy 55C temp. zasilania. To nie jest moja teoria
    czy zaslyszane opowiesci. Widze jak to pracuje i tyle.

    > No to teraz dam ci zagwozdkę.
    > Jest to opis kotła Viesmann Vitodens:

    Juz czuje mistrzostwo swiata trzy razy wyzszej ceny za podobny produkt do
    tego psujacy sie dziwnie czesciej. :-)

    [...]
    Gdzies to juz czytalem...

    > Co my tu mamy. "kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu
    > ciepłej wody użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej"

    Nie zauwazylem informacji o temp. CWU, moze jakis haczyk? :-)

    > do zbiornika musi podawać stałe 60stC. Jak widzisz mamy tu przez cały cykl
    > grzania zbiornika różnicę temperatur 51stC. W zbiorniku warstwowym
    > następuje zastępowanie od góry wody zimnej wodą gorącą i cykl napełniania
    > trwa tak długo aż cały zład do spodu zostanie wymieniony na ciepły.

    Nie bardzo wiem czego to dowodzi. Przeciez przy tej roznicy temp.
    kondensacja nie jest niczym dziwnym. Nie wiem jaka jest konstrukcja tego
    wymiennika, prawdopodobnie kondensacja wystepuje w jego dolnej czesci tj. na
    wejsciu zimnej wody z zasobnika, bo nie wydaje mi sie, zeby Viessman jako
    jedyny mial patent na kondensacje przy temp. wymiennika 60C. Tyle ze pewnie
    wiecej by dalo sie uzyskac z tej kondensacji obnizajac o 5 - 10C temp. CWU,
    bo przy tych 60C jak sadze nie wszystko zdazy sie wykroplic co by moglo. Im
    wyzsza temp. w zasobniku na dole, tj. im mniejsza roznica temp. tym
    sprawnosc calosci za pewne spada.

    Pozdro.. TK