eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePrąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....Re: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
    Date: Sun, 14 Nov 2010 01:38:48 +0100

    news:op.vl4k870i1cvm6g@linux-rj.dom...

    Bo w waszej kamienicy jest zwarte uziemienie (PE) z zerem sieci (N)
    co powoduje że względem ziemi (kanalizacja) masz zawsze pewne napięcie
    zależne od obciążenia.

    Ale taki układ sieci (TN-C) jest zastosowany w zdecydowanej większości
    budynków w moim mieście. Sieć TN-S można spotkać w budynkach które zbudowano
    w ostatnich latach i wyposażono w nowe lokalne stacje trafo. O ile mnie
    pamięć nie myli budynków takich jest kilka: kilka sklepów lidl, kilka
    biedronek, cztery hipermarkety i piaty w budowie.... Reszta to budynki i
    technika z głebokiej przeszłości.

    > U mnie kanalizacja w PP ale pion jest żeliwny. W piwnicy są wykonane
    > połączenie wyrównawcze pomiedzy rurą wodociągową, gazową a PEN.

    Powiem ci coś gorszego, jeżeli z jakiegoś powodu pogorszy
    się styk pomiędzy tym połączeniem a N na słupie to możesz mieć pełne
    napięcie
    sieci na baterii.

    Nic nie
> [...]
    > poniżej. Póki co nie bardzo mam jak sprawdzić czy przez rurę
    > kanalizacyjną nie płynie jakiś prąd.
    >
    > Odległość pomiędzy punktem uziemienia przyłącza (raczej szpila lub wbita
    > pionowo bednarka) a wyjściem kanalizacji z budynku w glebę to jakieś
    > 26-30 m. Raczej nie ma uziomu otokowego więc może być jakaś różnica
    > potencjałów ziemii.
    >
    > I tak cholera podejrzewam tą rurę kanalizacyjną (a nie mam jak na nią
    > założyć cęgów i nie mam jak jej przypiąć do PEN) lub to że któryś z
    > sąsiadów ma wykonane uziemienie do kanalizacji lub upływ na jakimś
    Kanalizacja jest ok, zostaw ją w spokoju.

    Na podłączeniach rur wodnych do pionów wstawić plastiki, klejone
    lub lepiej zgrzewane tak aby instalację wodociągową wew mieszkania
    odizolować
    od pionów, przewód od kanalizacji podłączyć do metalowej rurki wew
    mieszkania (za plastikami)
    lub bezpośrednio pod baterię.
    W ten sposób uziemisz przez kanalizację swoją wew instalację i nie będziesz
    miał tego napięcia różnicowego. Poza tym będzie to odporne na ew uwalenie
    N w instalacji
    co teraz jest dla ciebie groźne.

    Kurczę, jakoś nie umiem zobaczyć sensu w tych operacjach aby najpierw
    wszystko odizolować a potem połączyć przewodami. To już chyba lepiej złapać
    po prostu tą rurę żeliwną połączeniem wyrównawczym do PEN bo ona na 98% nie
    jest objęta połączeniami wyrównawczymi. U mnie zresztą kanalizacja cała jest
    plastikowa, i dochodzi do żeliwnego pionu, dlatego jak już pisałem efekt
    przepływu pradu jest odczuwalny tylko i wyłącznie jeżeli stoi się w brodziku
    w wodzie odpływającej do kanalizacji. Jeżeli woda nie płynie - prąd nie
    "kopie". Jeżeli stoi się w kałuzy wody rozlanej na podłodze - też nie
    odczuwa się tego efektu.

    Co do skuteczności uziemienia przez kanalizację nie byłbym taki pewien, bo
    kolektor wyprowadzający ścieki z budynku może być smołowany a jeżeli nie to
    na pewno skorodowany w sposób w jaki koroduje żeliwo: luźne płaty rdzy
    układające się na powierzchni rury, więc myślę że podłączenie go do PEN na
    poziomie budynku będzie wystarczające.

    Jak pisałem jestem bardzo ciekaw czy nie ma jakiejś lewizny i chciałbym
    podłączyć się do tej kanalizacji cęgami by zobaczyć czy nie płynie przez
    rurę jakiś prąd. Póki co nie miałem możliwości by się gdziekolwiek podpiąć.
    Muszę pokombinować w piwnicy.