    From: mehoweck <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytaniw do serwisantów kotłów Beretta
    Date: Mon, 12 Sep 2011 16:17:57 -0700 (PDT)

    On 11 Wrz, 17:08, Marek <m...@p...onet.pl> wrote:
    > W momencie w czneia pompy od czasu do czasu w kotle co strzela i pali si
    > bezpiecznik na p ytce ekektroniki. Dzisiaj zmusi e si , by zagl dn na ta
    > p ytk , bo aki pow d musia by ...
    >
    > P ytka :http://www.voila.pl/326/hfbkk/index.php?get=1&f=1
    > cie ki:http://www.voila.pl/328/cywuh/index.php?get=1&f=1
    >
    > Jak wida na fotce cie ek jest wypalony obszar.
    [ciach]
    > Zastanwasiam si nad powodem takiej sytoacji. Mam taka teori , e p ytka
    > uleg a zawilgoceniu, a w czenie pompy+ jakie - tam przepi cia powodowa o
    > zamkni cie obwodu i dalsze wypalanie plytki. Po zwarciu ca o si
    > osusza a, a nowy bezpiecznik wystarcza do nastepnego razu. Co o tym
    > s dzicie ? Mo e tam by jeszcze jaki uk ad t umi cy przepiecia przy
    > za czaniu /wy czaniu silnika pompy ? Ma kto mo e schemat tego
    > "ustrojstwa" ?

    Na pewno nie było tam ścieżki. Było by to absolutnie nielogiczne.
    Gdyby producent z jakichś powodów chciał zwierać piny to zrobiłby to
    prostym połączeniem tak jak w pozostałych przypadkach. Poza tym widać,
    że zaokrąglenie ścieżki jest głębsze z jednej strony więc ścieżka na
    pewno nie szła dalej tylko zakręcała. A zabrudzenie wzięło się pewnie
    z montażu. Może to być jakiś smar lub jakikolwiek inny brud, który
    zwilżony mógł powodować zakłócenia. Nie chce mi się jednak wierzyć,
    żeby prąd płynący tą drogą mógł być wystarczająco duży aby podgrzać to
    miejsce i zwęglić to zabrudzenie. Jeśli faktycznie było zwęglone to
    stawiałbym na brud przyklejony do PCB już w trakcie produkcji i
    cynowania.

    Ścieżki wcale nie są za blisko - są cholernie bezpiecznie daleko od
    siebie. Nie potrzebujesz też żadnego dremela ani innych wiertarek czy
    koparek. Wystarczająco dobrze zaorałeś ten laminat, żeby być pewnym,
    że nie będzie tam żadnego połączenia nawet gdyby oryginalnie była tam
    miedziana cynowana ścieżka.

    Ja bym zwrócił uwagę na coś innego. Nad elektrolitem C3 jest dioda a
    nad nią rezystor 100k (lub 170k bo nie widzę koloru) 0,5W. Dioda i
    rezystor wyglądają jakby się grzały. Może warto by się temu przyjrzeć.
    Ale z takimi dylematami najlepiej napisać na elektroda.pl.

    > PS. I najwa niejsze: czym polakierowac t p ytk , by to zaizolowa ? (s
    > jakie "dedykowane" lakiery ? (dawno temu u ywa em kalafonii rozpuszcxzonej
    > w spirytusie, ale to by o w czasach, jak adnego inego rozwi zania nie
    > by o)

    Kalafonię dalej się stosuje... ale jeśli druk narażony jest na wilgoć
    to spróbował bym czegoś lepszego. I wybrałbym raczej dedykowany
    produkt niż "obojętnie jaki lakier bezbarwny" jak tu ktoś wcześniej
    radził. W każdym sklepie z częściami elektronicznymi kupisz lakier
    izolacyjny w sprayu. W ofercie TME znalazłem 2 pozycje w ludzkiej
    cenie:
    najtańszy: http://goo.gl/BJqx0
    ciut droższy: http://goo.gl/ewBXq

    PZDR