    Subject: Re: Regulacja ogrzewania podłogowego
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 22 Dec 2015 08:10:30 +0100

    W dniu 2015-12-22 o 07:39, Pawel_P pisze:
    > Mam ogrzewanie podlogowe w calym budynku - na gaz ziemny. W kazdym z
    > pomieszczen jest zalozony oddzielny regulator temperatury. Jak ustawic
    > regulatory na zadana temperaure tak aby to ogrzewanie bylo
    > funkcjonalne. Chodzi o to, ze jak ustawie np. temperature w danym
    > pomieszczeniu np. na 22 stopnie, a histereza jest ustawiona co 0.5
    > stopni to przy osiagnieciu temperatury 22.5 wylaczy tj. silownik
    > zamknie ten obwod i jest ok. Ale plytki sa nagrzane i po wylaczeniu i
    > tak dalej temperatura sie podnosi az do chwli jak plytki zaczna
> [...]

    Niestety taki jest urok zastosowanego termostatu pokojowego bez
    regulacji pogodowej przy podłogówce i brak regulacji temperatury wody w
    obiegu podłogówki.
    Dzieje się to dlatego, że podłogówka posiada dużą inercję, a termostat
    pokojowy jest szybkim regulatorem dwustawnym. W efekcie takiego sposobu
    regulacji będą zawsze powstawały przeregulowania i oscylacje. Oczywiście
    termostat pokojowy współpracując z grzejnikami także powoduje
    powstawanie takich oscylacji, ale ich amplituda i okres oscylacji są
    mniejsze, dlatego nie są aż tak odczuwalne.

    Od strony teoretycznej może pomóc regulator PID z odpowiednio dobranymi
    parametrami PID, ale jest to rozwiązanie, które wymaga sporej wiedzy z
    zakresu teorii regulacji i raczej nieosiągalnej dla przeciętnego
    Kowalskiego.
    W praktyce dla przeciętnego Kolwalskiego stosuje się regulatory
    pogodowe, w których można się ograniczyć do ustawiania jednego parametru
    tj. kąta nachylenia krzywej grzewczej
    Regulator taki powoduje zmianę temperatury wody w obiegu podłogówki w
    zależności od potrzeb wynikających z aktualnej temperatury zewnętrznej.

    Ale co można zrobić u Ciebie to zależy jaki masz kocioł, jak sterowany,
    czy podłogówka jest w całym domu czy też układ jest mieszany tj.
    podłogówka + grzejniki, czy masz mieszacz podłogówki.
    Bez tych szczegółowych informacji nie da się nic sensownego doradzić.