    From: "Kane" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Date: Tue, 22 Dec 2009 16:02:18 +0100

    > wymiennik ciepła projektuje się na maksymalny przepływ, opory powietrza i
    > sprawność!!!
    > możesz mieć reku na 250 i 500m3/h i o identycznej sprawności i
    > ciśnieniu!!!!
    > faktycznie że jeśli taki reku będzie pracował na pół gwizdka to i jesgo
    > sprawność nieco wzrosnie, ale nie 2 razy, a zapłacić za nigo musisz co
    > najmniej 2 razy więcej!:O)

    Chyba ze se go sam zrobisz - to nie kosztuje x2 wiecej. Ale widze ze
    rozumiesz sprawe.

    > wybacz, ale akurat moc dla wzmacniacza jest tym samym czym przepływ dla
    > rekuperatora, jeśli jeden i drógi będzie miał reszte parametrów na tym
    > samym
    > poziomie (czyli zniekształcenia, pasmo, charakteruystyki dla wzmacniacza,
    > ciśnienia, sprawności dla wymiennika) to ten 2 razy większy będzie ponad 2
    > razy droższy (w praktyce 4-10razy), więc wcale nie opłaca się
    > przewymiarowywać czegokolwiek tylko dla jakichś złudnych sprawności, kture
    > są niewielkie i niczym nie uzasadnione ekonomicznie:O)

    Ja sie nie zgadzam i proponuje skonczyc watek tego przykladu. Wzmacniacze
    jako urzadzenia chocby mialy bardzo podobne charakterystyki i jakosc - moga
    BARDZO od siebie odbiegac ceną nawet przy zalozeniu ze maja identyczną moc.
    Parametr mocy juz totalnie zrobi balagan poniewaz istniec moga bardzo
    drogie, bardzo slabe (moc) wzacniacze o charakterystyce "na tym samym
    poziomie" co tansze odpowiedniki.

    Wymiennik to wymiennik: jego moc zalezy od powierzchni czynnej a wiec od
    rozmiaru/ilosci materiału.
    Nie ma tam wielkiej magii. Tu istnieje zaleznosc cena/MOC (przepływ) dosyc
    jasna.

    Nie umiem Ci juz tego prosciej wytlumaczyc ;) Dla mnie wzmacniacz to zly
    przyklad.

    Pozdrawam

    Kane