    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator
    Date: Thu, 30 Oct 2014 11:37:57 +0100

    dyskusyjnych:2c76389a-19f2-4f78-97e5-84a59ba42d02@go
    oglegroups.com...

    > Jakoś tak naokoło około z tymi oszczędnościami a jasne stwierdzenia czy to
    > się ekonomicznie opłaci nie padło.
    > Pewnie że można oszczedzic z 1-2 tysięcy pln na kominach wentylacyjnych
    > żeby zapłacić kilkanaście tys(a i wyceny na kilkadziesiąt tysięcy przecież
    > bywają)za went
    > mech.
    > Robiłeś w tej branży to powinieneś wiedzieć.

    Robiłem przy projektach i uruchamianiu a nie przy sprzedaży, ale tak ceny są
    mi znane. I tak jak ktoś ma ofertę na zrobienie instalacji wentylacji
    mechanicznej z rekuperatorem za 15 tysięcy to mu to się_nigdy_ nie zwróci!

    To jest jasne i ciągle to powtarzam. Ceny jakie oferują instalatorzy są
    chore. Przypomina mi to sytuację z czasów gdy podłogówki dopiero stawały się
    popularne wtedy też niewielu instalatorów je robiło i ceny były chore. Co do
    tego mamy jasność.

    Realny koszt instalacji możemy wziąć np. z niedawno publikowanego posta w
    którym opisałem koszty jakie poniósł Jacek:

    Kanały izolowane, kształtki, anemostaty, opaski itd... - 2140zł
    Rekuperator, kable - 8810zł

    W przypadku wentylacji grawitacyjnej koszt końcowy 2140 jest IMO
    nieosiągalny. Nie wiem, ile obecnie kosztują kształtki wentylacyjne aby
    wymurować komin więc nie policzę, ale liczyłem to już dla wielu projektów i
    zawsze wychodziło więcej. Najdroższe są nawiewniki w oknach: 70-250zł
    sztuka (70zł to te ręcznie sterowane - bez sensu). Do tego albo przejścia
    prze dach zakończone kominkami , albo gdy jest jeden komin z wieloma
    kanałami to obróbki blacharskie i klinkier nad dachem. Komin wielokanałowy
    wymaga też dodatkowego fundamentu.

    Oczywiście jak ciągle powtarzam w przypadku jak ktoś ma kominek i i tak
    muruje komin to dołożenie do niego kanałów wentylacyjnych podniesie koszt
    tylko nieznacznie i wtedy instalacja wentylacji mechanicznej wyjdzie drożej.

    ***

    Przejdźmy do rekuperatora. Ciągle dla domu Jacka: Grzejąc gazem z wentylacją
    straci on 500-600zł rocznie. Do odzyskania jest 50-90% tej kwoty w
    zależności od rekuperatora. Niech będzie że Jacek odzyska 75% z 500 czyli
    375zł rocznie.

    Na prąd do wentylatorów wyda 165zł rocznie. Mniej więcej połowa tej kwoty
    wypadnie w okresie grzewczym więc ciepło na jakie prąd zamienią wentylatory
    ogrzeje dom. Uwzględniając to że tego ciepła odzyska się 87,5% (jeden
    wentylator dmucha na dom więc 100%, a drugi na wymiennik więc 75%) ora
    uwzględniając że grzejąc gazem byłoby o połowę taniej. Wychodzi na to że
    strata na prąd to 165 - ((165*0,875) / 2) = 93zł

    Po odjęciu okazuje się że rekuperator przyniesie oszczędność 375-93 = 282zł
    rocznie. Co dla jego wydatków oznacza że zwróci się za 31 lat czyli "nigdy"!

    Zakup rekuperatora przez Jacka był ekonomicznie nieuzasadniony!

    Podkreślić wężykiem, wydrukować i oprawić w ramkę!

    ***

    Cóż jak już pisałem wentylacja kiepsko się skaluje. W dwukrotnie większym
    domu koszt instalacji wyjdzie tylko o 10% wyższy, a sama instalacja zwróci
    się znacznie szybciej:

    Policzmy dla dwukrotnie większego domu. Czyli 250-300m2. (Zakładam tę samą
    technologie i ten sam rekuperator)
    Do odzyskania 750zł rocznie -93zł na prąd daje oszczędność roczną 657 co
    oznacza że wydatek zwróci się za 13,5 roku czyli już znacznie lepiej.

    ***

    A teraz policzmy dla świadomego inwestora: oszczędne wentylatory i wymiennik
    o sprawności 85%:

    Dom Jacka:
    - Do odzyskania: 500 * 0,85 = 425
    - Na prąd 79zł - ((79*0,925) / 2) = 42
    - Oszczędność roczna: 383
    - Zwrot po: 23 lata

    Dom dwukrotnie większy:
    - Do odzyskania: 1000 * 0,85 = 850
    - Na prąd 79zł - ((79*0,925) / 2) = 42
    - Oszczędność roczna: 808
    - Zwrot po: 10,9 roku

    ***

    Uwagi końcowe:

    - Jak widać do małego domu rekuperator będzie się zwracał znacznie, znacznie
    dłużej niż do dużego. Nawet jeśli się kupi wymiennik o wysokiej sprawności i
    zamontuje oszczędne wentylatory.

    - Powyższe obliczenia uwzględniają tylko oszczędności w zimie. Tymczasem w
    lecie rekuperator "odzyskuje" zimno, więc klima może chodzić z mniejsza mocą
    oszczędzając prąd.

    - Nie uwzględniałem kosztu filtrów (kilkadziesiąt zł rocznie, lub zakup
    włókniny na metry i samodzielne wycinanie za kilka zł rocznie) bo w
    wentylacji grawitacyjnej ich nie ma, a skoro oddzielamy komfort od ekonomii
    to wentylacja mechaniczna też może bez nich działać.

    - Zwykło się zakładać że urządzenia psują się po 8-12 latach i jako granicę
    opłacalności przyjmować czas zwrotu równy 10 lat. W przypadku wentylacji
    mechanicznej, kanały, wymiennik, obudowy na filtry itd. są "wieczne" dlatego
    licząc opłacalność należy liczyć że po 10 latach przyjdzie nam wymienić
    tylko wentylatory i sterownik czyli koszt wyniesie poniżej połowy kosztów
    nowego rekuperatora. Dlatego granicę ekonomicznego uzasadnienia inwestycji
    można bezpiecznie założyć 20-25 lat.

    ***

    Oczywiste uwagi końcowe:

    Ludzie techniczni i potrafiący czytać ze zrozumieniem ten akapit mogą
    pominąć, ale ponieważ na grupie jest kilku humanistów to trzeba za każdym
    razem powtarzać:
    Każdy musi sam sobie policzyć opłacalność dla swojego domu! Dla przykładu:
    - jak ktoś grzeje węglem to zwrot inwestycji nastąpi później (a
    prawdopodobnie nigdy)
    - jak ktoś grzeje olejem albo prądem (bez PC) to zwrot inwestycji
    nastąpi szybciej
    - jak ktoś planuje za 10 lat wyburzyć dom to taka inwestycja nie ma
    sensu ekonomicznego
    Oczywiście można taniej - wystarczy wentylację włączać tylko na 1 godzinę
    dziennie (albo nie włączać wcale)
    Tak można kupić wentylatory za 150zł zamiast za 1000 i cieszyć się że
    inwestycja wyszła taniej niż Jacka i zwróci się 10 lat szybciej tyle że
    będzie bardzo głośno

    Pozdrawiam
    Ergie