  • Data: 2017-10-10 00:59:50
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Bob Budowniczy napisał:

    > Tak to każdy może powiedzieć, ale to nic nie znaczy, pusta gadka.
    > A matematyka obliczeniowa okazała się prosta jak na poziomie szkoły
    > podstawowej a inźyniery nie potrafili policzyć.

    Inżyniery potrafili, tylko inżyniery nie kwapią się do liczenia bez
    sensu, a już zwłaszcza do pisania bez sensu. W przypadku takiej
    piwniczki wytrzymałość na ściskanie ma niewielkie znaczenie, nawet
    nie warto tego liczyć, bo wiadomo ile wyjdzie (tyle, ile napisałem
    poprzednio). O wiele bardziej istotne są inne siły, na przykład
    ścinające w spoinach. To można policzyć, rachunki są ciekawe, choć
    już nie na poziomie szkoły podstawowej. Ale też z góry wiadomo jakie
    wnioski płyną z tych rachunków -- niezbędna jest wysoka kultura
    techniczna przy kładzeniu elementów sklepienia, bo najmniejsze
    zaniedbanie i odstępstwo w jednym miejscu prowadzi do zmian w całej
    strukturze. Tu żaden inżynier nie weźmie odpowiedzialności za to,
    że komuś te bloczki spadną na łeb, a co gorsza wytłuką wszystkie
    flaszki. Nawet jeśli za takie doradztwo obiecają mu jabola. A nawet
    dwa (jeden słodki, drugi wytrawny).

    Jarek

    --
    My tutaj mamy program gotowy