    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Date: Tue, 16 Nov 2010 00:41:00 +0100

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ibs8em$1gop$1@news2.ipartners.pl...

    > No i dobrze że długa bo powierzchnia wymiany większa.
    > Moja ma pojemność 8l co w porównaniu z łączną pojemnością
    > kolektorów 3l jest sporo.

    No tak to juz jest. Caly uklad to niecale 20l z czego polowa to wezownica.
    :-)

    > Mój sterownik reguluje obrotami pompy w zakresie 100-50%.
    > Regulacja jest w miarę liniowa i dość dokładnie pokrywa się ze wskazaniami
    > rotametra.
    > Tak więc 180l/h jest przy 100% i 90l/h to 50%

    Pompe masz modulowana czy zwykla 1,2,3?

    > Nawet dobrze jest zwiększyć przepływ latem aby niepotrzebnie nie
    > przegrzewać kolektora
    > bo przyczynia siię to do szybszej degradacji glikolu.

    A no.

    > Ja tu widzę mały problem z połączeniem płaskiego z próżniowym.

    Zalezy jaki prozniowy. Jezeli pelny przeplyw to szybkosc przeplywu bedzie
    mniej wiecej taka sama jak w plaskim, czyli te 1,4 - 1,8 l/sztuke ok. 1,8m^2
    a moze i nieco wiecej, przynajmniej tak mi sie wydaje. Ja probuje z heat
    pipe, a tam przeplyw jak zauwazylem powinien byc nieco mniejszy. Producent
    podaje 1,4l/min. dla 2,24 aperytury czyli w sumie podobnie jak plaski. Ja
    probowalem z zasobnikiem 300l a to prawie trzy razy za duzo dla takiego
    kolektora i przeplyw 1 - 1,2 dawal lepsze rezultaty tj. przewyzszenie nieco
    ponad 10K. Przy 100l zasobniku wyniki mogly byc inne. Ale praktycznie w
    regulacji z plaskimi moge go prawie w ogole nie brac pod uwage, znaczy
    ustawiac ok. 3l/min, choc teoretycznie powinno byc ok. 4l/min dla zestawu,
    no nie w listopadzie niestety. Dobrze byloby zmierzyc temp. na wejsciu i
    wyjsciu rurowego, ale nie mam czym i nie ma kiedy. Pomiar byle czym nie ma
    sensu.

    > Nie teoretycznie ale praktycznie. Jako przykład napiszę że dzisiaj
    > kumplowi
    > pokazywałem solar jak grzeje. W samo południe na próbę ręcznie
    > przełączyłem
    > zawór na podłogówkę i kolega dziwił się bardzo że wymiennik płytowy miał
    > po stronie glikolu na zasilaniu 60stC a na powrocie 35stC podczas gdy po
    > stronie kotłowej wymiennik miał na zasilaniu 21stC a na powrocie 35.
    > Czyli jak widzisz w podłogę szło 35stC a nie 60stC.

    No ale te 60C na kolektorze musisz miec, innymi slowy musi byc znaczaca
    roznica temperatur aby to bylo jakos tam sprawne.

    > Kolega nie potrafił zrozumieć że są to dwa rózne obwody o róznych
    > wielkościach
    > przepływu i stąd różne temperatury.
    > Po stronie glikolu przepływ wynosił 180l/h co przy takich różnicach
    > temperatur
    > dawało 4500W. Po stronie kotłowej przepływ jest stały i wynosi około
    > 277l/h
    > (pompa daje katalogowo max 700l/h ale trzeba uwzględnić opory podłogówki )
    > przy 277l/h oraz 14st też mamy 4500W.

    4,5 kW to jak na listopad bardzo duzo. Moj kociol ma minimalna moc 6kW i nie
    zdarza sie, aby palnik grzal caly czas. Te Twoje 4,5 to i tak nadmiar mocy
    przy dzisiejszych temperaturach zewnetrznych. Przy okazji, slonca tam tez
    macie wiecej. U mnie dzisiaj jednak niebo zamglone, niby slonecznie ale
    mniejsze uzyski byly widoczne golym okiem. Jutro podobno pada. :-(

    > U mnie aby cały układ odpowietrzyć to muszę odkręcić odpowietrznik na
    > kolektorze,
    > czyli najwyższy punkt ale także muszę popuścić śrubunek na wejściu
    > wężownicy do
    > zbiornika aby odpowietrzyć wężownicę bo inaczej nie wypcha z niej całkiem
    > powietrza.

    Mam w zestawie pompowym separator, w sumie dziala dosc dobrze, ale przy
    kolektorze trzeba odpowietrzyc nie jeden raz. Z prozniowym nie ma problemu,
    wystarczy raz przy napelnianiu, pozniej separator praktycznie wszystko
    wylapie.

    Pozdro.. TK