    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sprawność kotła węglowego?
    Date: Sun, 4 Jan 2009 11:28:42 +0100

    > Witam
    > niepokoi mnie pewien jeden fakt
    > mam w domu piec zębiec KWKD22 zainstalowany 1,5 roku temu
    > to wrażenie subiektywne ale tamtej zimy szło prawie 2 razy mniej węgla
    > dziennie niż teraz
    > co moze być przyczyną ?
    > od czego zależy sprawność kotła węglowego i całej instalacji
    > w jakim zakresie temperatr powinien pracować taki kocioł aby osiągnął
    > najwyzszą sprawność
    > za wszelkie podpowiedzi z góry dzięki
    > pozdrawiam

    Zębiec produkuje dość trwałe kotły, jednak ich sprawność jest stosunkowo
    niska w porównaniu z kotłami innych firm.
    Sprawność kotła maleje w przypadku jego zanieczyszczenia. Warstwa sadzy,
    która osiada na ściankach oraz w kanałach spalinowych tworzy izolację
    termiczną, dlatego ważne jest dokładne czyszczenie kotła i usuwanie ze
    ścianek warstwy sadzy.
    W kotle wytwarza się tym więcej sadzy im mniej powietrza jest dostarczane do
    kotła. Jeżeli paląc w kotle ilość powietrza regulujesz ustawieniem klapki
    lub też regulatorem procesu spalania jest miarkownik to wtedy kocioł będzie
    miał tendencję do wytwarzania dużej ilości dymu sadzy.
    Sprawność kotła zależy przede wszystkim od jakości spalania. W drugiej
    mierze od temperatury na kotle.
    Jeżeli jest to możliwe to załóż do tego kotła automatykę w postaci
    wentylatora i sterownika, co zdecydowanie poprawi jakość spalania oraz
    sprawność kotła.
    Ważnym też jest czyszczenie komina oraz rury łaczącej czopuch z kominem.
    Spotykałem się już z przypadkami zapchania tejże rury sadzami i popiołem,
    przez co ciąg kominowy był zdławiony i przez to nie chciało się efektywnie
    palić. Przy takim paleniu większość węgla nie spala się. Część wędruje w
    postaci sadzy do komina, a część razem z popiołem do popielnika.
    Sprawdź także:
    Czy nie masz przymkniętego czopucha.
    Czy rusz tnie jest zapchany kawałkami popiołu lub kamienia.

    Uzyskanie dużej sprawności kotła jest dość złożonym procesem, ponieważ
    poprawienie jednego czynnika pogarsza inne.
    I tak:
    Sprawność kotła jest tym większa im mniejsza jest temperatura wody w kotle.
    Jednak utrzymywanie niższej temperatury wody w kotle powoduje pogorszenie
    wydajności grzejników. W skrajnych przypadkach ich wydajność spadnie do tak
    niskiego poziomu, że nie będą w stanie oddać odpowiedniej ilości ciepła,
    która jest potrzebna do utrzymania temperatury w domu. Trzeba by było zatem
    grzejniki przewymiarować tzn. założyć większe (lub większą ilość żeberek),
    aby zapewnić odpowiednią wymianę ciepła przy niskiej temperaturze wody
    zasilającej grzejniki.
    Obniżenie temperatury wody w kotle ma jednak bardzo duży wpływ na rdzewienie
    kotła i jego żywotność. utrzymywanie bardzo niskiej temperatury rzędu 30-40
    stopni Celsjusza może spowodować, że żywotność kotła skróci się 2 czy nawet
    3 krotnie. Temperatura, poniżej której zaczyna się tzw proces
    niskotemperaturowej korozji kotła to 57-58 stopni Celsjusza. Zatem, aby
    cieszyć się dobrą kondycją kotła nie powinno się utrzymywać temperatury
    niższej jak te 57-58 stopni. Temperatura wody jest kompromisem pomiędzy
    sprawnością, efektywnością i żywotnością kotła. Niestety wszystkie te
    czynniki mają wpływ na kieszeń użytkownika.

    Ilość spalanego węgla zależy także od temperatur. Zarówno temperatur
    wewnątrz domu jak i temperatury zewnętrznej. Inaczej mówiąc zima zimie
    nierówna, sposób grzania także. Z całą pewnością większe będziemy mieli
    straty ciepła utrzymując temperaturę w domu na poziomie 22 stopni niż na
    poziomie 16 stopni. Stąd też może być inne spalanie.