    From: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie podłogówką - a pogodówka
    Date: Sun, 30 Aug 2009 01:43:23 +0200

    Maniek4 pisze:

    > W zasadzie kazdy jeden uklad bedzie dzialal bez sprzegla, tyle ze niektore
    > wieksze nieco gorzej. Co ma pogodowka do grubej rury z czterema gwintowanymi
    > kroccami tego nie pojmuje.

    Zgadzam się, że każdy układ będzie działał bez sprzęgła. A nawet jeśli
    nie będzie działał to można napisać, że właśnie działa "nieco gorzej". :D

    "Gruba rura z czterema dziurkami" separuje obwód wody z kotła (ten z
    temperaturą sterowaną przez pogodówkę) od obwodu podłogówki, który może
    mieć wtedy całkiem niezależną temperaturę. Biorąc pod uwagę koszt
    "grubej rury", zwykle jej instalowanie nie ma najmniejszego sensu.
    Trzeba jednak przyznać, że rozwiązuje ona najskuteczniej problemy
    powodowane przez zbytnie zmieszanie grzejników i podłogówki w instalacji.

    Zawory RTL są tańsze, ale gorzej radzą sobie z równomiernością
    temperatury w podłodze, szczególnie w fazie rozgrzewania i to "radzenie
    sobie" pogarsza się wraz z długością pętli podłogówki.

    > A to ciekawe. Do tej pory bylem przekonany ze raczej optymalizuje uklad
    > wprowadzajac korekty o temp. na zewnatrz a nie komplikuje regulacje. Raczej
    > moze ja ulatwic.

    A wiesz to na podstawie praktyki czy tylko teorii ? Bo ja też czytałem
    ten bełkot marketingowy i nawet zacząłem zmieniać nastawy pogodówki.
    Efekty były takie sobie. Udało się nawet odrobinę zmniejszyć rachunek za
    gaz, ale wzrastał wtedy rachunek za prąd - i to na tyle, że oszczędzanie
    gazu się nie opłacało. Po prostu pogodówka w celu oszczędzania gazu
    zmniejsza temperaturę wody wychodzącej z kotła, co powoduje, że pompy
    obiegowe pracują dłużej i mielą sobie ledwie letnią wodę. Zrobiłem
    pomiary zużycia gazu i prądu i wyszło, że u mnie to się nie opłaca.

    Skomplikowanie regulacji podłogówki przez pogodówkę polega na tym, że
    najtaniej i najprościej jest wyregulować podłogówkę dławiąc przepływy na
    rozdzielaczu lub odpowiednio obliczając pętle już na etapie projektu.
    Ale do tego przydaje się stała temperatura wody zasilającej - a
    pogodówka ją bezczelnie zmienia. Wtedy może okazać się, że trzeba użyć
    aktywnych elementów regulujących, żeby to jako tako działało - choćby
    wspomnianych już zaworów RTL, które też nie są doskonałe jako regulatory.
    --
    Slaw