    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sterowanie podłogówką - a pogodówka
    Date: Sun, 30 Aug 2009 02:11:53 +0200

    Użytkownik "Sławomir Mateuszczyk" <s...@g...ZAMIEN.lp> napisał w
    wiadomości news:h7cegn$l3m$1@inews.gazeta.pl...

    > Zgadzam się, że każdy układ będzie działał bez sprzęgła. A nawet jeśli
    > nie będzie działał to można napisać, że właśnie działa "nieco gorzej". :D

    No nie, albo dziala albo nie. Jak dziala to mozna uznac, ze sprzeglo nie
    jest konieczne i tyle. Ze pompa od podlogowki zabierze troche wode z
    grzejnikow to byc moze pikus, ale te tez troche beda grzaly, wiec instalacja
    w sumie dziala bo grzeje z ta roznica, ze mogla by lepiej.

    > "Gruba rura z czterema dziurkami" separuje obwód wody z kotła (ten z
    > temperaturą sterowaną przez pogodówkę) od obwodu podłogówki, który może
    > mieć wtedy całkiem niezależną temperaturę.

    Zgadza sie, ale co najwyzej taka sama a nie wyzsza, wiec taka niezalezna to
    ona nie jest.

    > Biorąc pod uwagę koszt
    > "grubej rury", zwykle jej instalowanie nie ma najmniejszego sensu.

    No chyba ze jeden z obwodow calkowicie przestaje grzac, bo cala ogrzana woda
    idzie w jeden obwod.

    > Trzeba jednak przyznać, że rozwiązuje ona najskuteczniej problemy
    > powodowane przez zbytnie zmieszanie grzejników i podłogówki w instalacji.

    Co znaczy zbytnie? Uklad ma spelniac oczekiwania i wymagania uzytkownika i
    pod tym katem trzeba go rozpatrywac. Albo instalator sobie poradzi albo jest
    du..a.

    > Zawory RTL są tańsze, ale gorzej radzą sobie z równomiernością
    > temperatury w podłodze, szczególnie w fazie rozgrzewania i to "radzenie
    > sobie" pogarsza się wraz z długością pętli podłogówki.

    Bo ja wiem..., jak ktos ulozy meandre to moze i tak, slimak ma zasilanie tu
    gdzie powrot, wiec temperatura posadzki jest wzglednie rownomierna.

    > A wiesz to na podstawie praktyki czy tylko teorii ? Bo ja też czytałem
    > ten bełkot marketingowy i nawet zacząłem zmieniać nastawy pogodówki.
    > Efekty były takie sobie. Udało się nawet odrobinę zmniejszyć rachunek za
    > gaz, ale wzrastał wtedy rachunek za prąd - i to na tyle, że oszczędzanie
    > gazu się nie opłacało. Po prostu pogodówka w celu oszczędzania gazu
    > zmniejsza temperaturę wody wychodzącej z kotła, co powoduje, że pompy
    > obiegowe pracują dłużej i mielą sobie ledwie letnią wodę. Zrobiłem
    > pomiary zużycia gazu i prądu i wyszło, że u mnie to się nie opłaca.

    Pogodowka to nie tylko oszczednosci, ale tez komfort. Pisalem o posadzce
    rozgrzanej do 26C i cieplym dniu. Poza tym spora czesc sterownikow kotlow w
    ogole mieli wode od jesieni do wiosny za sprawa funkcji antyzamarzaniowej.
    Chociaz nie neguje, ze w Twoim przypadku z jakichs powodow pogodowka moze
    sie nie sprawdzac. Zreszta caly czas uwazam, ze do instalacji nalezy
    podchodzic indywidualnie.

    > Skomplikowanie regulacji podłogówki przez pogodówkę polega na tym, że
    > najtaniej i najprościej jest wyregulować podłogówkę dławiąc przepływy na
    > rozdzielaczu lub odpowiednio obliczając pętle już na etapie projektu.

    Zgadza sie, jestem tego samego zdania.

    > Ale do tego przydaje się stała temperatura wody zasilającej - a
    > pogodówka ją bezczelnie zmienia.

    Tak samo jak bezczelnie zmienia sie temp. na zewnatrz. Co z tego ze ustawisz
    sobie cala instalacje dla -20C jak wiosna czy jesienia, a i zima taka temp.
    nie jest co dzien? Zalozmy ze do instalacji zima pompujesz wode o stalej
    temp. 55C, wiosna kiedy temp. w wiekszosci przekracza 0C na plus robisz to
    samo?? Grzejesz podlogowke do 26C rano a w poludnie otwierasz okna, czy
    przykrecasz kociol, a moze rozdzielacze? Po co kiedy pogodowka sama obnizy
    temp. zasilania a reszta nastaw pozostaje bez zmian przez caly sezon.

    Wtedy może okazać się, że trzeba użyć
    > aktywnych elementów regulujących, żeby to jako tako działało - choćby
    > wspomnianych już zaworów RTL, które też nie są doskonałe jako regulatory.

    Nie sa, nie sa, ale do malych pomieszczen typu lazienka czy wiatrolap, gdzie
    nie ma stalego rygoru temp. posadzki sa wystarczajace przy niskich kosztach
    instalacji.

    Pozdro.. TK