  • Data: 2010-07-09 07:38:37
    Temat: Re: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Od: mal <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 9 Lip, 06:33, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > 1. Jaką można uzyskać wydajność z takiej studni z rurą 25mm ale
    dzisiaj
    > chcę wsadzić 40mm.

    średnica nie ma większego znaczenia, jedynie wtedy, gdy masz pompę o
    średnicy nie pasującej do filtru (igłofiltru)

    wydajność określasz na podstawie pompowania; możesz to zrobić sam.
    potrzebna będzie pompa głębinowa, stoper, naczynie cechowane, włączasz
    pompę i po pewnym czasie zaczynasz pomiar: wynik to np. litry na
    godzinę, lub m3/godz.

    > 5. Otwór jest oczywiście większy od rury. Czym go obsypać?

    Tylko żwir filtracyjny, granulacja żwiru odpowiednio większa jak
    wykształcenie warstwy wodonośnej, jeśli piaski - to granulacja 5-10
    mm, najogólniej

    > Do wysokości dziurek sypać a potem piach?

    Żwirem filtracyjnym obsypujesz DO WIERZCHU!

    > 6. Jaką pompę kupić?

    Pompę głębinową, ale by wiedzieć jaką - musisz znać WYDAJNOŚĆ
    swojej studni.
    Zatem najpierw pompowanie (pomiar wydajności), a dopiero potem
    dobieranie pompy. Do domu jednorodzinnego nie potrzeba więcej jak 300
    litrów/dobę, uwzględniając rozbiór nierównomierny - max 500 litrów/
    dobę.

    Sądząc po tym co piszesz - masz płytko lustro wody więc pompa
    hydroforowa też sobie poradzi. Nie trzeba głębinowej.

    > 7. Jaką głębokość powinna mieć taka abisynka aby wody nie brakowało i
    > leciało min 20L/min.

    To nie zależy od głębokości, średnicy studni, ale od WYDAJNOŚCI
    warstwy wodonośnej, czyli najogólniej od tego jak zasobna jest ta
    warstwa!

    > 8. Czy jest jakaś max głębokość tego lustra wody? Czy jeżeli nap
    > rzykłada przebiję się na 10m to okaże się że wody nie ma?

    Pewnie, że tak może być - bo to jest hydrogeologia, czyli różnie
    wykształcona warstwa wodonośna, jej szerokość, wydajność, rodzaj itp.

    opishttp://ekon24.pl/?studnia-abisynska,8
    > STUDNIA ABISYŃSKA

    Nie napisałeś po co Ci ta studnia, dla domu, dla "ozdoby" czy do
    podlewania.

    Studnia abisynka to potoczne określenie pompy.

    Ja mam np. studnię głębinową, ale czerpię na razie wodę przy pomocy
    abisynki.

    > 9. Czy ktoś widział filtry plastikowe do kupienia?

    Robi się je samemu, potrzebna rura ciśnieniowa wodociągowa o wymaganej
    średnicy, wiertarka do robienia otworów w dolnym odcinku rury, siatka
    filtracyjna, którą potem owiniesz sperforowany koniec rury, mocna
    linka plastikowa do owinięcia na siatce. Siatka filtracyjna o oczkach
    1 x 1 mm i dwukrotne owinięcie końcówki filtru powinno wystarczyć.

    > 10. Piszą że robią rurą 40mm i uzyskują do 50L/min - czy to możliwe?

    To są teoretyczne obliczenia hydrauliczne uwzględniające tylko
    średnicę rury.

    Twoja wiedza powinna dotyczyć WYDAJNOŚCI studni igłowej, którą
    określisz tylko poprzez próbne jej pompowanie. Tak jak napisałam to w
    1 punkcie.

    Zrób staranną obsypkę żwirem filtracyjnym, a na pewno wydajność Twojej
    studni będzie zadowalająca.

    > 12. Sąsiad wykopał ręcznie (chyba z 2 tygodnie:) ) studnie na 5m ale
    > 20cm. Niestety zbiera sie tam 150L wody i po wypompowaniu musi odczekać
    > kilka godzin. Co to możne oznaczać dla mojej studni?

    Jeśli zrobił studnię kopaną - może tak być, bo dopływ do takiej studni
    odbywa się poprzez dno i przestrzeń między kręgami. Wystarczy, że
    studnia kopana kończy się w warstwie nieprzepuszczalnej i pozostaje
    tylko dopływ szczelinami kręgów.

    > 13. Inny sąsiad zamówił firmę i na 13m znaleźli wodę. Nie wiem jak
    > jeszcze jak działa ale dużo zapłacił wiec powinno działać:)

    I dopiero ten sąsiad ZROBIŁ PRAWIDŁOWO.

    Będzie miał najwięcej DOBREJ wody!

    > Czy ja mogę się swoja rurą 40mm wbić na 13m i wyciagać wodę hudroforem
    > (do 8m)? Czy raczej lustro wody będzie inne i woda tylko na np 12m?
    > Wtedy tylko rura 100mm i pompa głębinowa.

    Teoretycznie możesz.

    > Dużo pytań ale moze ktoś miał do czynienia z kopaniem studni abisyńskiej
    > i będzie mógł odpowiedzieć na choć część:)

    Pamiętaj, że nie jestem w stanie odpowiedzieć naraz na wszystkie
    sprawy, które tu poruszyłeś.
    Zadajesz pytania, bo nie wiesz do końca czym jest moja dziedzina, tj.
    hydrogeologia. Dlatego widzę tu pomieszanie pojęć. Ale tak na początku
    jest. W necie nie znajdziesz wielu odpowiedzi z dziedziny
    hydrogeologii, więc kombinujesz z hydrauliką. A to nie tak!

    Na razie napisałam Ci co należy zrobić, by samemu wykonać igłofiltr.
    Zaczynasz dobrze. Dobrze myślisz. Musisz jednak wiedzieć, że płytka
    woda zaskórna, ta tuż pod terenem, narażona jest na skażenia.
    Jeśli studnię chcesz używać do zaopatrzenia w wodę domu - musisz znać
    jej skład chemiczny i bakteriologiczny.
    Od tego należy zacząć.

    pzdr

    mal