  • Data: 2011-03-29 20:01:14
    Temat: Re: Świetlówka mnie kopie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek B." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Co daje podpięcie potencjału ziemi do metalowej obudowy ?

    > Nie może być odseparowany galwanicznie bo nie byłoby napięcia na obudowie.
    > CUDÓW NIE MA.

    No to zapraszam do mnie. Można zjawisko obfotografować, obmierzyć i poświęcić.
    Dziś zrobiłem eksperyment. Wyjąłem świetlówkę z mocowania i zostawiłem wiszącą
    na przewodach. Okazało się, że wskazówka w mierniku pokazuje napięcie zanim
    dotknę czegokolwiek (tzn. jeden przewód mam podłączony do ziemi, drugi zbliżam
    do świetlówek).
    Powodem są chyba kiepskie stateczniki. Po uziemieniu obydwu, zjawisko nie
    występuje, tzn. nic się nie indukuje.

    --
    Bartek