  • 1. Data: 2011-03-27 19:08:05
    Temat: Świetlówka mnie kopie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    Help! Zrobiłem sobie oświetlenie do akwarium. 4 świetlówki T5 po 54W zasilane
    przez 2 stateczniki elelktroniczne. Świetlówki wiszą 5cm nad powierzchnią wody,
    zamocowane do profila aluminiowego za pomocą metalowych klipsów
    http://tnij.org/k399
    Klips utrzymuje również odbłyśnik z blachy kwasoodpornej. Końcówki świetlówek
    włożone są w typowe oprawy akwarystyczne z przewodem http://tnij.org/k4ac
    Problem polega na tym, że odbłyśnik, profil aluminiowy, klips świetlówki są pod
    napięciem. Po przyłożeniu probówki - świeci. Przy zbliżeniu palca - pieści.
    Zmierzone napięcie, między kopiącą blachą a PE w gniazdku, to ok. 600V. Prąd
    jaki przepływa - 13mA.
    Różnicówki 30mA nie wywala, więc wiem jak to zlikwidować. Ale skąd to cholerstwo
    się bierze?

    --
    Bartek

  • 2. Data: 2011-03-27 20:11:49
    Temat: Re: Świetlówka mnie kopie
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    po prostu polacz ta blache z uziemieniem (przewod i bolec PE) i po problemie

  • 3. Data: 2011-03-27 20:45:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.03.2011 21:08, Bartek pisze:

    > Różnicówki 30mA nie wywala, więc wiem jak to zlikwidować. Ale skąd to
    > cholerstwo się bierze?

    Indukcja lub coś w okolicy zjawiska fotoelektrycznego zapewne... W sumie
    nie chce mi się zastanawiać nad fizycznymi detalami, ale jest to
    zjawisko normalne i dlatego wszystkie takie fabryczne odbłyśniki są
    uziemiane.

  • 4. Data: 2011-03-28 05:25:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Indukcja lub coś w okolicy zjawiska fotoelektrycznego zapewne...

    bosz...

    cud zapewne...

  • 5. Data: 2011-03-28 06:06:24
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.03.2011 07:25, Marek Dyjor pisze:

    > bosz...
    >
    > cud zapewne...

    Nie... Mówisz? To nie wolno uziemiać! Trzeba poświęcić i święty obrazek
    powiesić!

  • 6. Data: 2011-03-28 06:32:10
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2011-03-27 21:08, Bartek pisze:
> [...]
    > zasilane przez 2 stateczniki elelktroniczne. Świetlówki wiszą 5cm nad
    > powierzchnią wody, zamocowane do profila aluminiowego za pomocą

    Węgorz elektryczny?
    --
    A S

  • 7. Data: 2011-03-28 07:16:38
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-03-2011 o 22:45:11 Andrzej Lawa
    <a...@l...spam_precz.com> napisał(a):

    > Indukcja lub coś w okolicy zjawiska fotoelektrycznego zapewne...
    Ale to by dawało 0.5mA a nie 13!! dużo za dużo.
    Popatrz dobrze czy gdzieś ci coś nie przywiera z świetlówek do tej blachy,
    przyjżyj się dokłądnie tym gniazdom świetlówek, moze woda się gdzieś
    dostała?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-03-28 07:58:59
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote:

    > Ale to by dawało 0.5mA a nie 13!! dużo za dużo.
    > Popatrz dobrze czy gdzieś ci coś nie przywiera z świetlówek do tej blachy,
    > przyjżyj się dokłądnie tym gniazdom świetlówek, moze woda się gdzieś dostała?

    No właśnie nigdzie bezpośrednio nic nie dotyka świetlówek za wyjątkiem tych
    klipsów. Ale one dotykają szkła świetlówki, jakieś 15cm od tych opraw.
    Świetlówki są suche, oprawy, przewody również.
    Najdziwniejesze jest to, że zjawisko występuje na każdym z czterech profili
    aluminiowych, choć są one odseparowane galwanicznie od siebie. Odbłyśnik tutaj
    nic nie wnosi, bo gdy ich jeszcze nie było, zjawisko również zachodziło (tzn.
    kopało mnie, wtedy jeszcze nie mierzyłem).

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2011-03-28 09:39:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote in message

    > Nie... Mówisz? To nie wolno uziemiać! Trzeba poświęcić i święty obrazek
    > powiesić!

    tobie już nie pomoże. Tylko stos.

    przeczytaj co napisałeś i co skomentowałem, i nie pisz głupot.

  • 10. Data: 2011-03-28 10:15:04
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.03.2011 11:39, Marek Dyjor pisze:

    > tobie już nie pomoże. Tylko stos.

    Bądź łaskaw nie bełkotać publicznie.

    > przeczytaj co napisałeś

    Wiem, co napisałem. Czego nie zrozumiałeś w moim tekście?

    > i co skomentowałem,

    Napisałeś jakieś brednie o cudach.

    > i nie pisz głupot.

    Przyganił kocioł garnkowi.