    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 11 Oct 2016 23:59:14 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Szlifierka stołowa - drgania
    From: s...@g...com

    W dniu wtorek, 11 października 2016 23:49:33 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    to sprawdził) to pozostaje tylko mozliwość że albo sciernica na osi sie przesunęła
    albo jest nierównomiernie gęsta.

    > To jest tak: szlifuje sie jakis niewygodny towar. Czasem sie bardziej
    > przycisnie, czasem mniej. Jak sciernica jest miekka (a zwykle na takiej
    > najczesciej sie sie pracuje, bo ladnie sie sama ostrzy) to chwilowo w
    > tym miejscu bardziej sie zuzywa. Pozniej to juz jest proces. Kazde
    > dotkniecie materialem trzymanym w reku powoduje jego odbijanie przez
    > mala gorke a pozniej jakby wbijanie w dolek przez sprezystosc reki.

    Zakladasz ze uklad sciernica-przedmiot-reka wpada w rezonans.
    A w praktyce częstsza sytuacja jest kiedy przdmiot lezy stabilnie na podtrzymce i
    sciera tylko z górek (lub z ich poczatku).
    Dołków nie sciera.
    Ja te teorie juz rozważałem ale mi sie nie klei. Dlatego ja odrzucam.

    > konsekwencji nie ma innego wyjscia jak diamentowanie sztywno podpartym
    > diamentem. Twarde tarcze sa mniej podatne na takie zjawiska, ale maja
    > mniejsza tendencje do samoostrzenia. Szybciej sie zapychaja i przestaja
    > skrawac "palac" material obrabiany. Przez to najczesciej wybiera sie te
    > miekkie, ktore ostrza sie same a twarde trzeba czesciej diamentowac by
    > je naostrzyc. Nie wszyscy zdaja sobie z tego sprawe i zwykle twarde
    > tarcze kreca sie latami na drugim koncu wrzeciona. :-)

    A to akurat prawda.

    ustawiają na wale odpowiednio (podobnie jak koła samochodowe).

    > Takich sciernic sie chyba nie diamentuje. Moze poza ksztaltowymi i to
    > tez pewnie niekoniecznie. Te tarcze to cos w rodzaju odlewu. Wlewa sie
    > gluta do formy i to pewnie tyle.

    No to wtedy tylko wyważają.
    Albo po prostu montuja centrycznie i jest ok.

    > Owszem. W tanich sciernicach czesto to bicie osiowe spowodowane brakiem
    > plaszczyzny. Mozliwe tez, ze jest po prostu lekko grubsza w jednym
    > miejscu. Jednak te niedogodnosci maleja w miare zuzywania sie sciernicy.

    No właśnie, to jak jest? Jest rezonans i pogłębianie się nierówności czy jednak sie
    niweluje? :)

    > Lub wywazyc najpierw jedna, pozniej dolozyc druga. Ogolnie masz racje,
    > tym bardziej, ze druga sciernica moze po prostu przeszkadzac w
    > szlifowaniu dluzszych elementow na obu koncach. Przykladem moze byc noz
    > kosiarki do trawy.

    Tak źle, tak niedobrze :)
    Taki urok kupowania tanio :)

    stal, na drugiej miękką a na trzeciej każdą pokrytą farbą.

    > To prawda. :-) Ale czasem nie ma innego wyjscia. W praktyce to i tak bez
    > wiekszego znaczenia dla zastosowan domowych, gdzie wystarcza jedna
    > sciernica uzywana raz na ruski rok.

    Mam wrażenie że pytający jednak robi coś więcej niż tylko domowe ostrzenie noży :)
    Więc mała marketowa szlifierka może nie sprostać zadaniu i to z paru powodów...

    > Co tu wymagac. Obrobka skrawaniem to odrebny dzial mechaniki. Nie kazdy
    > musi sie znac. :-)

    No jak jest szlifierzem to powinien wiedzieć co nieco.
    Nawet moja baba co robi wisiorki wie że trzeba czasem se papier ścierny zmienić bo
    nie "gryzie" a szlifierkowy "kamień" sie zakleił syfem i "coś trzeba zrobić" :)

    > Luzik. To byl bardzo ogolny tekst. Dyskutujemy wymieniajac sie wiedza z
    > pozytkiem dla wszystkich. Z zalozenia przyjmuje, ze nie ma sensu tracic
    > czasu na bezsensowne docinki. Fascynujace tylko jest to, jak kilku
    > kretynow od DTP potrafi tak skutecznie kreowac jakies wiejskie
    > nazewnictwo, ktore strasznie kluje w oczy. Co katalog to kamienie. Nie
    > dziwne, ze wszyscy w koncu tak mowia. Tez bym tak gadal gdyby nie
    > poradnik mechanika obrobki skrawaniem lata temu. Tyle, ze to blad. :-)

    Oj, tam.
    Mnie to akurat nie razi.
    Język żywy jest i sie zmienia.
    Zazwyczaj sie rozwija ale okazjonalnie sie słownictwo ogranicza.
    Mój ojciec sie zawsze wsciekał że Polacy ze wschodu na wszystko mówią "maszynka"
    Do golenia - maszynka
    Do kopania kartofli - maszynka
    Do mielenia mięsa - maszynka
    Płytka grzejna do gotowania - maszynka

    Wołał:
    Nożesz psiakość! W kochrze niy ma ani jedny ruszajacy sie czynsci! Jako to maszynka!

    Taki urok :)