  • Data: 2011-05-01 08:09:40
    Temat: Re: UE zadba o wasze przyszłe domy
    Od: M <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-05-01 00:18, Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "M"<M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No dobrze, tylko jest male ale. Najlepszym czynnikiem zmian sa koszty.
    > Ludzie nie potrzebuja nakazow zeby koszty racjonalizowac. Jak ceny energii
    [...]

    Niestety nie jest to prawda w przypadku inwestycji długoterminowych.
    Koszty termomodernizacji są wielokrotnie wyższe od kosztów budowy
    energooszczędnego domu. Jeśli domy budowane od 2014 mają być
    oszczędniejsze to już po 40 latach może z 20% domów będzie takich
    (dokładną liczbę można byłoby oszacować biorąc pod uwagę liczbę wydanych
    pozwoleń na budowę i pozwoleń na rozbiórkę oraz całkowitą liczbę domów).

    Nie wiem, czy akurat unijne nakazy są dobrym wyjściem. Rynek na pewno
    tego nie załatwi. Zmiany są zbyt szybkie, by rynek był w stanie
    zareagować. A skończy się zamieszkamy - ludzie wyjdą na ulicę, jeśli
    nagle ktoś każe im płacić 50zł za kWh energii z prądu lub gazu.

    A jak wygląda rynek? To ja ci opowiem - rok 2008, rozmowa z firmą
    specjalizującą się w ociepleniach. Termomodernizacja starego budynku
    zgodnie z audytem energetycznym. Obliczona grubość styropianu 14cm. W
    rozmowie z gościem pada takie zdanie: panie, ja wiem, że oni tam sobie
    liczą te 14cm, ale nikt tak nie robi. Na nowe budynki to się w
    najlepszym razie daje 10cm - a to i tak ci co chcą mieć superciepłe domy.

    I tak działa rynek.

    > Milion bez wyposazenia. Wiadome jest, ze w domu mozna miec meble ze
    > sklejanych banknotow, ale mowa nie o tym.

    1,3mln bez wyposażenia. Ściana 3-W. Deska na zewnątrz - egzotyk. Gres -
    300zł/m^2, EIB za 75 tys. zł., itd.

    > Czemu uwazam, ze dom wg. proponowanych przepisow bedzie kosztowal milion? Bo
    > mowa nie jest o domach energooszczednych ktore zreszta i tak mamy dzis. Mowa
    > jest o domach zeroenergooszczednych, czyli takich ktore praktycznie nie

    Czemu uważam, że dom wg proponowanych przepisów nie będzie kosztował
    milion? Bo rynek na popyt odpowie odpowiednimi materiałami i
    technologiami, które masowo produkowane i wykorzystywane będą tańsze.
    Powstaną substytuty urządzeń, które dziś nie mogą kosztować mniej niż
    100tys. zł, bo panie - patenty, firmy, gwarancja, etc.

    Powiedz mi np. dlaczego wiercenie dziur pod pompę ciepła kosztuje
    110zł/mb? Przecież to jakaś chora stawka. I tak praktycznie ze wszystkim
    czego się nie tkniesz.

    Pozostaje jeszcze rynek mieszkań, gdzie deweloperzy jakby mogli, to by
    budowali budy dla psów po 10 tys. zł/m^2. Jedyne co ich powstrzymuje
    przed sprzedawaniem mieszkań mniejszych niż 5m^2 to przepisy.

    M.