  • Data: 2010-02-19 12:06:03
    Temat: Re: Usuniecie jetek, kleszczy - prosba o opinie
    Od: "Tornad" <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    > ... i jeszcze jedno - nachylenie dachu - 30 stopni.

    Dolaczam do choru, ze tych jetek usunac tak beztrosko nie mozna.
    Oto krotkie uzasadnienie.
    Przyjmuje dla uproszczenia krokwie w rozstawie co 1 metr i szerokosc domu 10 m
    Aby to z grubsza policzyc trzeba wykonac rysunek. Bedzie to trojkat, ktory
    tworza dwie krokwie o nachyleni 30 stopni do poziomu. Na kazdy bok trojkata,
    czyli jedana krokwie, bedzie dzialac sila pionowa G pochodzaca od obciazenia
    sniegiem. Norma sniegowa w r 2006 sie zmienila wiec nie przesadze, jesli
    przyjme sile pionowa dzialajaca na kazda polac dachu o szerokosci rozstawu
    krokwi rowna G = 1 tona. To oczywiscie zalezy od rejonu.
    Te sile rozkladam na sile podluzna, ktora krokiew przeniesie i poda ja na
    murlate, tam z kolei ona sie rozlozy na sile pionowa, ktora spoko murlata
    przeniesie i sile pozioma, z ktorej przeniesieniem moze byc gorzej.
    Sila poosiowa w krokwi wyniesie
    P = G cos(90-alfa) gdzie alfa jest rowne 30 stopni. Zatem sila ta bedzie
    rownqa P = 1 x 0.5 = 0.5 tony.
    Ta sila rozlozy sie na murlacie na dwie sily pozioma F i pionowa. Pionowa
    murlata przeniesie wiec liczymy tylko pozioma. Bedzie ona rowna F = P cos alfa
    czyli
    F = 0.5 x 0.86 = 0.43 tony.
    Taka sila bedzie dzialac na murlate w kierunku poziomym od kazdej krokwi.
    Tych krokwi masz kilka wiec sumaryczna sila rozpierajaca sciany na boki
    wyjdzie juz ze trzy tony a to juz jest duzo i niewiadomo czy ta murlata
    wytrzyma.
    Oczywiscie pod warunkiem, ze kazda krokiew bedzie odpowiednio mocno do tej
    murlaty przysrubowana.
    Jetki w duzej mierze te sily poziome biora na siebie, one pracuja glownie na
    rozciaganie. Jak je usuniesz to bedzie tak jak z grubsza wyliczylem.
    To sa proste wyliczenia i nawet graficznie na rysunku mozna je sobie z grubsza
    wyznaczyc.
    Swego czasu byla tu dyskusja, w ktorej prezentowalem teze, ze takie jetki
    mozna usunac czy przeniesc je troche wyzej, pod warunkiem, ze na poziomie
    podlogi zastosujemy sciagi, ktore beda spinac o dolu dwie siostrzane krokwie i
    ta sciagi te sily posiome przeniosa.
    Stosuje sie najczesciej belki tzw. wiazarowe, ktore spinaja krokwie u dolu.
    Wtedy dla takiej dlugosci krokwi jetek nie potrzeba. Te belki wiazarowe w
    konstrukcjach drewnianych pelnia rownoczesnie role stropu.
    W sumie musisz isc do architekta, oni teraz maja gotowe programy, ktorymi to
    co ja tu na piechote wyliczylem uzyskuja w momencie, zatem mozna zakladac
    rozne alternatywy i w oparciu o to podjac bezpieczna dla statyki budowli
    decyzje.
    Pzdr.
    Tornad