    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Warszawski spacer i odkrycie roku
    Date: Sat, 08 Sep 2012 22:51:57 +0200

    > Irku, najpierw zaczne od ochrzanu, byles w naszym miasteczku?

    Ha!
    Ochrzan mi się należy, ale Pawle, z zupełnie innego powodu.
    Nie byłem u Was (zadzwonił bym przeca ;) ), napisałem za to że
    "Warszawski" myśląc że jest to ogólnopolskie określenie. Teraz
    zasięgnąłem języka i wiem, że nie - to tylko lokalne powiedzenie.

    > W latach 90 oferty deweloperow zaczynaly sie od stwierdzenia: "cegla" i to
    przyciagalo.

    Ok, ale to co oglądałem jest nowe, świeże, jeszcze nie
    ocieplone/tynkowane. Czyli realia współczesne.

    > Moi Rodzice wybudowali dom z porothermu, nie sa zadowoleni. Jakos tak
    > zimnawo. W lecie fajnie, bo nawet w najwieksze upaly da sie wytrzymac,
    > jesienia, czy zima jakos tak niefajnie. Wtedy byl reklamowany jako
    > material dajacy wystarczajaca izolacyjnosc cieplna przy scianie
    > 1-warstwowej.

    Patrzyłem na stronie, nadal jest tak reklamowany!

    > W dodatku cegly sa duze, wiec buduje sie szybko.

    18 cegieł na m2? Chyba jednak nie tak szybko, choć z drugiej strony,
    filmy z systemem DryFix robią wrażenie, tyle że i tak nie chciał bym
    mieszkać w domu trzymającym się dzięki poliuretanowym spoinom.
    Dobrze że nie na cyjanoakrylach ;)

    > Anyway, trzeba dzisiejsze koszty porownac i ich ?. Oba materialy chetnie
    > chlona wilgoc, izolacja pozioma jest absolutnie najwazniejsza i trzeba
    > jej dopilnowac.

    Wiesz co, koszt materiału na ściany w ogólnych kosztach domu nie jest
    taki wysoki, a wszyscy strasznie mocno go liczą. Ciekawostka taka.

    > Beton komorkowy ma duzy wspolczynnik rozszerzalnosci
    > cieplnej i wilgociowej, tynk na tym bedzie pekal.
    > Jest tez kruchy i odpornosc na sciskanie nie zachwyca.

    Wiesz, nie wchodząc w klasy pustaków (nie znam się) widzę wartości jakie
    osiągają pustaki gazobetonowe (3-4MPa), oczywiście na ściskanie.
    Mój dom, warsztat też, są wybudowane z tego materiału i to niekoniecznie
    najlepszej jakości. Byłeś, widziałeś - pęknięć nie ma (ale pewnie nie
    patrzyłeś po ścianach :) ).

    > Do budowy uzywa sie kleju, ktory musi byc polozony cienko i w odpowiedniej formie -
    tu
    > nie dobilesz zeby bylo rowno. Jak bym mial budowac dom, mimo wszystko
    > wybralbym porotherm, jakbym budowal hale, to siporex. Jedno i drugie
    > pewnie bym docieplil welna.

    No właśnie, ale dlaczego dom z porothermu, skoro nie zachwycił niczym?
    Ustalmy fakty, może poza ceną, bo tutaj nie daję rady w weekend, z
    punktu widzenia porotherm:

    1. Jest gorszy izolacyjnie.
    2. Jest więcej sztuk na m2 ściany, więc przyjmijmy że nie pomaga w
    szybkości murowania (pominę DryFix jako ciekawostkę, chyba że już tak
    buduje się?).
    3. Wymaga precyzji tak samo jak GB na cieńkiej spoinie.
    4. Wytrzymałościowo podobnie.
    5. Tworzy paskudne przeciągi w ścianach i jeżeli nie pozatyka się go
    odpowiednio, to z gniazdek "fuja".
    6. Źle się prowadzi instalacje i montuje osprzęt, mocując obraz nigdy
    nie wiesz czy nie "zciągnie" Ci kołka w bok, a o gwoździu można zapomnieć.

    Za to w dotyku jest twardy i daje wrażenie solidności. GB natomiast robi
    wrażenie kruchego delikatnego materiału (moich poprosiłem żeby nie tłuki
    po nim tak mocno, bo ślady czasem zostają) :)

    No właśnie, dlaczego dom z porothermu?

    Acha - żeby nie było, nie mam nic przeciw cegle czy też za GB, po prostu
    zaciekawiło mnie zjawisko.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. remontują dach, wygląda że wszystko skończy się dobrze.