  • Data: 2010-02-26 16:01:06
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Borys Pogoreło pisze:

    > A teraz policzmy dla mniej tendencyjnych założeń. Niech dom pochłania
    > 16MWh rocznie, co daje 3500zł za gaz i 1280zł za prąd dla PC (prad sobie
    > policzyłem proporcjonalnie).

    Ale... Proporcjonalnie do czego?
    Skoro zapotrzebowanie wyliczyłeś na poziomie 16 000 kWh - cieplne, a jak
    wyczytaliśmy pompa odzyskuje trzy do czterech razy więcej energii niż
    ta, włożona w poruszanie sprężarką i innymi tam mechanizmami, to
    wychodzi od 2000 zł do 2666 zł. Przy założeniu, że grzejemy tylko w
    taryfie gdzie 1 kWh kosztuje 0,5 zł. Jak liczysz taryfę nocną, to nie
    licz na to, że będziesz grzał tylko w godzinach tańszego prądu, to to
    nierealne. Będzie trzeba dogrzać w czasie kiedy prąd jest znacznie
    droższy... i to często :-).

    Różnica wynosi ponad 2000zł rocznie (+/-
    > grzanie w pierwszej taryfie).

    No coś mi tu nie bardzo gra...

    Sprężarka zwraca się po dwóch latach.

    a kiedy zwraca się cała pompa?
    Nigdy?

    No właśnie... gdyby koszt instalacji pompy był porównywalny z innymi
    systemami grzewczymi, to bym się może i nad tym zastanowił, ale tu 'się
    nie kali' :-) po prostu. Ekologia ekologią, ale to mi trochę śmierdzi
    marketingiem, bo za ekologię płacimy wszyscy w postaci różnego rodzaju
    danin, które powinny być przeznaczane na ten właśnie cel, a całością
    powinno się zająć państwo, a nie indywidualny inwestor - dla mnie, żebym
    się tym w ogóle zainteresował, powinno być taniej, a nie drożej. Jak
    jest drożej... to odpada :-))) i tłumaczenia nie pomogą jak w portfelu
    się nie zgadza. Zakładam instalację na... węgiel :-), bo wychodzi
    najtaniej, a gazu sieciowego nie mam i nie wiem, czy w ogóle chcę go mieć.