    From: "Darek" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wentylacja mechaniczna domu - czy warto?
    Date: Sun, 15 Mar 2009 09:25:48 -0000

    > 30 tys zł. A ja teraz płacę rachunki za paliwo około 3500 zł na rok bez
    > ogrzewania ciepłej wody użytkowej. Mam nieocieplnony dom i piec na paliwo
    > stałe. Jak obłoże dom grubą warstwą styropianu jestem ciekawy czy
    > wentylacja mechaniczna bedzie niezbedna. A może wystarczy ze bede miał
    > otwarte wyloty w kuchni i łazience do kominów wentylacji grawitacyjnej -
    > tak jak teraz?

    Czesc

    Ja jestem totalnym laikiem ale troche czytalem o wentylacji
    mechanicznej, poniewaz sam sie zastanawialem nad takowa.
    Widze ze Ty bardziej z oszczednosci niz z wygody, czy "lepszego"
    powietrza w domu chcesz to zrobic.

    Wnioski do jakich ja doszedlem. Jezeli jest to maly dom 100-130m2
    to wychodzi na to ze takowa wentylacja jest srednio oplacalna.
    Naklad inwestycyjny jest dosc duzy - centrala + rury + robocizna.
    Po nakladzie inwestycyjnym, pojawiaja sie koszty utrzymania:
    filtry, zasilanie wentylatora, nagrzewnica wstępna. Jezeli chcesz uniknac
    nagrzewnicy
    to trza by zastosowac reku przeciwpradowy (drogie) lub gwc, a to kolejny
    naklad inwestycyjny.
    Przy GWC wzrosnie rowniez zuzycie pracu przez wentylator, przez wieksze
    opory przeplywu. Teraz jezeli zaciagniesz kredyt na taka wentylacje, to
    dodatkowo
    trzeba doliczyc koszty kredytu, odsetki. Suma sumarum po podliczeniu
    wszystkeigo,
    jezeli nastapi amortyzacja inwestycji, to nastapi to za wiele wiele lat -
    oczywiscie
    przy zalozeniu ze nei wystapi jakas awaria, ktora skutecznie wydluzy okres
    amortyzacji.

    Powiem tak, rozmawialem z kilkoma firmami zajmujacymi sie takowa wentylacja
    i po zadaniu pierwszego pytania jak to wyglada z kosztami i ewentualna
    amortyzacja
    i oplacalnoscia, otrzymywalem odpowiedz wymijajaca. Panie tego tak nie mozna
    rozwazac,
    tu chodzi o jakosc powietrza i o dobra wentylacje, ma pan zle podejscie.

    Nie dyskutuje tu o jakosci mikroklimatu w domu i o jakosci powietrza,
    ale wylacznie o aspekcie ekonomicznym.

    Moje zdanie jest takie, ze dobrze wykonana wentylacja grawitacyjna spelni
    swoje zadanie.
    W cieple dni i tak zalozylem, ze bede otwieral okna, mam zamiar budowac na
    wsi.
    Zima taka wentylacja bedzie dzialala, poniewaz bedzie zapewniona
    dostatecznie
    duza roznica temperatur.

    Pzdr
    Darek