  • 1. Data: 2009-03-14 06:38:36
    Temat: Wentylacja mechaniczna domu - czy warto?
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    Czy maciue doświadczenia z wentylacją mechaniczną domu? Jakie są zalety i
    wady. Przede wszystkim czy przyczynia się do mniejszych rachunków za paliwo
    i prąd razem oraz czy zapewnia lepszy komfort mieszkania. Ile trzeba wydać
    pioeniedzy na zainstalowanie czegoś takiego?

  • 2. Data: 2009-03-14 14:19:31
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna domu - czy warto?
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > paliwo i prąd razem oraz czy zapewnia lepszy komfort mieszkania. Ile
    > trzeba wydać pioeniedzy na zainstalowanie czegoś takiego?

    Doswiadczenia - przeszukaj archiwum, jest tego od groma. O zaletach i wadach
    o samo.
    Zaleznie od medium jakim grzejesz oraz strat cieplnych domu (w tym strat na
    tradycyjna wentylacje) - zwroci sie to kiedys lub nigdy. Osobiscie zalozylem
    taka wentylacje bo pasowala mi do koncepcji domu (oszczedny), moglem zrobic
    to wzglednie tanio a o duzej wydajnosci ("domowa" konstrukcja tj zaden
    firmowy sprzet) oraz dla komfortu.

    Ile trzeba wydac - zalezy od projektu domu w tym metrażu (taniej od razu
    przewidziec pewne rzeczy niz robic w gotowym juz domu), jakosci uzytych
    elementow i samej centralki. Najprostsze dla malego domku i duzo wlasnej
    pracy - 5-6k pln. Dla wiekszych domkow i przez firmy (zlecenie) 12-20k.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-03-14 16:48:16
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

> [...]
    > paliwo i prąd razem oraz czy zapewnia lepszy komfort mieszkania. Ile
    > trzeba wydać pioeniedzy na zainstalowanie czegoś takiego?

    Oszczędności pewnie trudno realnie policzyć bo trudno o dwa identyczne domu,
    z tymi samymi uzytkownikami z róznym systemem wentylacji ;-P
    Ja sę zdecydowałem bo nie chce otwierac okien aby wietrzyć, a taki system
    daje pełną kontrolę nad wietrzeniem domu. Wydaje się, że komfort mieszkania
    w takim domu jest większy, a jak będzie naprawde mogę powiedzieć za jakies 5
    lat ;-P
    Co do kosztów to raczej nie sa one małe, za samą centralke trzeba zapłacić
    od 5 do 12 tys zł. (zaleznie od "wypasu" i wielkości domu), do tego rury,
    łączniki, nawiewniki, jakieś sterowanie. Pewnie w moim domu (170
    mieszkalnej, 230 całkowita) będzie ciężko zamknąc się w 30 tys....
    Ale jak widze skropliny na oknach u znajomych albo podciete drzwi wejściowe
    w celu wentylacji to już nie muszę szukac argumentów (o wycinaniu uszczelek
    w oknacvh nie wspomnę) ;-P
    Robię to bardziej dla wygody i komfortu jak napisałem niż oszczędności.

    --
    Mariusz

  • 4. Data: 2009-03-14 17:24:53
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "gadacz102" napisał:
    > Czy maciue do?wiadczenia z wentylacj? mechaniczn? domu? Jakie s? zalety i
    > wady. Przede wszystkim czy przyczynia się do mniejszych rachunków za
    > paliwo i pr?d razem oraz czy zapewnia lepszy komfort mieszkania. Ile
    > trzeba wydać pioeniedzy na zainstalowanie czego? takiego?

    wentylacja mechaniczna pozwoli ci oszczedzić 50% energii trconej na
    wentylację, dodatkowo jesli połączysz to z GWC to zyskasz dodatkowo kilka
    tysięcy kWh rocznie:O)

    czy to się opłaca i ile to będzie to policz sobie sam:O)

  • 5. Data: 2009-03-15 07:01:21
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    Jak napisaliście koszty instalacji wentylacji mechanicznej to kasa od 10 do
    30 tys zł. A ja teraz płacę rachunki za paliwo około 3500 zł na rok bez
    ogrzewania ciepłej wody użytkowej. Mam nieocieplnony dom i piec na paliwo
    stałe. Jak obłoże dom grubą warstwą styropianu jestem ciekawy czy wentylacja
    mechaniczna bedzie niezbedna. A może wystarczy ze bede miał otwarte wyloty w
    kuchni i łazience do kominów wentylacji grawitacyjnej - tak jak teraz?

  • 6. Data: 2009-03-15 07:48:15
    Od: "Stefan Burczymucha" <s...@...O.S.P.A.M.torebusia.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@n...net> napisał w wiadomości
    > o wycinaniu uszczelek w oknacvh nie wspomnę) ;-P

    ale po co wycinac skoro sa fabrycznie uksztaltowane jak trzeba?!?

  • 7. Data: 2009-03-15 08:46:25
    Od: "gadacz102" <g...@p...onet.pl>

    o wycinaniu uszczelek w oknacvh nie wspomnę) ;-P

    > ale po co wycinac skoro sa fabrycznie uksztaltowane jak trzeba?!?

    To patent na przywrócenie funkcjonowania wentylacji grawitacyjnej po
    zamontowaniu okien plastikowych które najczesciej montowano bez dodatkowych
    nawiewników powietrza w ramie okna. Zeby wentylacja grawitacyjna działała
    oprócz kratki wylotowej np. w kuchni musi być mozliwość swobodnego wlotu
    swiezego powietrza np w drugim koncu domu. Tzw mokrowentylacja czyli lekkie
    uchlenie okna (przez ustawienie klamki od okna w odpwoednim połozeniu)
    zwykle jest za duże (powoduje za duze straty ciepła) zeby miało byc
    pozostawione na stałe. Dlatego niektórzy zamykaja okna na pełne zamkniecie a
    nawiew swiezego powietrza ustawiają przez wyciecie kilku centymetrów
    uszczelki z oka w odpowiednim miejscu. Mnie osobiscie niepodoba sie ten
    sposób bo po co "psuć" nowe okna?

  • 8. Data: 2009-03-15 09:25:48
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > wentylacja mechaniczna bedzie niezbedna. A może wystarczy ze bede miał
    > otwarte wyloty w kuchni i łazience do kominów wentylacji grawitacyjnej -

    Czesc

    Ja jestem totalnym laikiem ale troche czytalem o wentylacji
    mechanicznej, poniewaz sam sie zastanawialem nad takowa.
    Widze ze Ty bardziej z oszczednosci niz z wygody, czy "lepszego"
    powietrza w domu chcesz to zrobic.

    Wnioski do jakich ja doszedlem. Jezeli jest to maly dom 100-130m2
    to wychodzi na to ze takowa wentylacja jest srednio oplacalna.
    Naklad inwestycyjny jest dosc duzy - centrala + rury + robocizna.
    Po nakladzie inwestycyjnym, pojawiaja sie koszty utrzymania:
    filtry, zasilanie wentylatora, nagrzewnica wstępna. Jezeli chcesz uniknac
    nagrzewnicy
    to trza by zastosowac reku przeciwpradowy (drogie) lub gwc, a to kolejny
    naklad inwestycyjny.
    Przy GWC wzrosnie rowniez zuzycie pracu przez wentylator, przez wieksze
    opory przeplywu. Teraz jezeli zaciagniesz kredyt na taka wentylacje, to
    dodatkowo
    trzeba doliczyc koszty kredytu, odsetki. Suma sumarum po podliczeniu
    wszystkeigo,
    jezeli nastapi amortyzacja inwestycji, to nastapi to za wiele wiele lat -
    oczywiscie
    przy zalozeniu ze nei wystapi jakas awaria, ktora skutecznie wydluzy okres
    amortyzacji.

    Powiem tak, rozmawialem z kilkoma firmami zajmujacymi sie takowa wentylacja
    i po zadaniu pierwszego pytania jak to wyglada z kosztami i ewentualna
    amortyzacja
    i oplacalnoscia, otrzymywalem odpowiedz wymijajaca. Panie tego tak nie mozna
    rozwazac,
    tu chodzi o jakosc powietrza i o dobra wentylacje, ma pan zle podejscie.

    Nie dyskutuje tu o jakosci mikroklimatu w domu i o jakosci powietrza,
    ale wylacznie o aspekcie ekonomicznym.

    Moje zdanie jest takie, ze dobrze wykonana wentylacja grawitacyjna spelni
    swoje zadanie.
    W cieple dni i tak zalozylem, ze bede otwieral okna, mam zamiar budowac na
    wsi.
    Zima taka wentylacja bedzie dzialala, poniewaz bedzie zapewniona
    dostatecznie
    duza roznica temperatur.

    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2009-03-15 09:45:14
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    > wentylację, dodatkowo jesli połączysz to z GWC to zyskasz dodatkowo kilka
    > tysięcy kWh rocznie:O)
    >
    > czy to się opłaca i ile to będzie to policz sobie sam:O)
    Źródło tych danych poproszę jeśli można;)))

    Kris

  • 10. Data: 2009-03-15 10:18:44
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    Tez kiedys sie tym interesowalem i doszedlem do podobnych wnioskow - koszt
    na tyle duzy, ze zostawienie pieniedzy na lokacie wiecej zarobi. Pozostaje
    tylko kwestia komfortu w domu - wiec kazdy powinien sobie odpowiedziec sam
    czy chce za to placic.