  • Data: 2011-10-12 18:52:53
    Temat: Re: Wyborcy zadecydowali że chcą podatku katastralnego.
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ptoki <s...@g...com> napisał(a):

    > mieszkania. Tak
    > bne bo ich
    > owadzi do
    >
    > Jakim cudem te wynajmowane mieszkania nie beda oblozone katastrem?
    >
    > Albo inaczej:
    > Jaki aniolek przyniesie kase na zaplate katastru z wynajmowanego domu?
    >
    > Bo cos ci sie logicznosc sypie...
    Będą. Posiadanie domu z mieszkaniami przeznaczony do najmu to taka sama
    działalność gospodarcza jak każda inna. Stosuje się do niej uregulowania w
    zakresie odpisów amortyzacyjnych takie same jak przy firmowym samochodzie czy
    komputerze. Tak samo narzucona jest stawka i czas w jakim ma się zamortyzować.
    Spotkałem się z pojęciem wartości odtworzeniowej. Wynosi ona 3% rocznie.
    Wychodzi że po trzydziestu trzech latach księgowa wartość budynku wynosi zero
    złotych. Podatek katastralny to podatek od wartości a nie od ceny
    wolnorynkowej. Jak wartość księgowa zero złotych to 1% od zera złotych też
    jest zerem złotych. To niby gdzie jest dla państwa zysk z podatku
    katastralnego? Remonty i modernizacje podnoszą wartość księgową. Ale to jest
    mało. W momencie sprzedaży nieruchomości pojawia się w umowie nowa wartość
    księgowa będąca odzwierciedleniem wartości rynkowej. czyli że na przykład od
    budynku mającego 40 lat, w którym właściciel ma 15 najemców wartość księgowa
    będzie wynosiła 100 000zł. 1% to 1000 złotych. 1000/15=66 złotych podatku
    rocznie od mieszkania. To więcej niż teraz jest podatków różnych ale na tyle
    mało że nikt się nie będzie burzył. Tak samo będzie z mieszkaniami
    spółdzielczymi zbudowanymi naście, ścia i dziesiąt lat temu. Dla takiego co
    nie wykupił albo wykupił za 10000 nic się specjalnie nie zmieni. Ale ci co
    kupili potem takie mieszkanie za 200 tysięcy są w czarnej dziurze. Ci co od
    dawna mają domy będą się mogli cieszyć ale ci co zbudowali niedawno przeklną
    swoją nie przemyślaną decyzję. Ktoś pyta jak ogrzać tanio dom ponad 300
    metrów. Nawet jak będzie grzał prądem w drogiej taryfie to będzie to niewielka
    część przy podatku katastralnym jaki będzie musiał płacić jeśli załapie się w
    krótkim czasie na podatek katastralny. Nie można wykluczyć ze podatek
    katastralny spowoduje dużą obniżkę cen nieruchomości i urealni ich wartość do
    zarobków. Według mnie jeszcze nie jest czas na wprowadzenie takiego podatku.
    Za mało nowych domów, za dużo wykupnych za niewielkie pieniądze i nie
    sprzedanych za duże pieniądze mieszkań. Ci co liczą Twoją kasę nie są palcem
    robieni. Prawdopodobnie teraz wpływy z innych podatków i opłat związanych z
    posiadaniem nieruchomości są wyższe od wpływów jak by z dnia na dzień
    wprowadzili podatek katastralny. Ale jak policzą że z podatku katastralnego
    były by w którymś momencie wyższe to go wprowadzą i nikogo się o zdanie nie
    będą pytali.