    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: YTONG - kontar - STYROPIAN
    Date: Thu, 17 Mar 2011 13:38:01 +0100
    <ilds40$i65$1@news.onet.pl> <op.vr62z5y31cvm6g@lap>
    <ile27d$9ia$1@news.onet.pl> <op.vr74u0u11cvm6g@lap>
    <ill07c$fv2$1@news.onet.pl> <op.vschqach1cvm6g@lap>
    <ilnakc$oup$1@news.onet.pl> <op.vsedw7u91cvm6g@lap>

    > Wcale nie jest ciepła, przy mrozie -20st a w środku +20 masz połowę ściany
    > w temp<0, narożniki z racji tego że są z dwóch stron wystawione na mróz
    > przemarzają głębiej
    > i tak się dzieje przy oknach. Weź uruchom sobie OZC i zobacz w rysunkach
    > mostków,
    > tam to jest ładnie pokazane.

    Nie znam się na OZC - zakładasz 0 w środku ściany - ok masz rację przy
    -20na zewnątrz i 20 wewnątrz - nie wiemy jednak w jakim okresie ten
    środek będzie się przesuwał. Bo skoro chwilę wcześniej na zewnątrz było
    -5 a w środku 22 - to gdzie będzie to 0? Ściana w końcu jakąś tam
    akumulacyjność ma, śmiem twierdzić, że nawet sporą i kilkudniowe mrozy
    -20, nie przesuną 0 do środka. Wystarczy jedna przeanalizować
    średnioroczne temp. i okaże się, że nigdy prawie to 0 nie będzie w
    środku, a raczej blisko zewnętrznej.

    Co do zaś okien i glifów idąc Twoim tropem skoro w środku mamy 20, a na
    zewnątrz -20 a zimno będzie miało do przebycia 10 cm - to i tak to punkt
    0 wypadnie na 5 cm. W praktyce tak nigdy nie będzie i mimo 20 st. w
    środku na okno może wyleźć mróz ale to zależy od samego materiału.
    Więc tu musimy zaprzęgnąć opór cieplny, i już nie wyjdzie to tak prosto
    jak piszesz.

    > Wentylacja to osobny temat, dykutujemy o ociepleniu, przy szczelnym
    > oknie i tak prawie wentylacji nie masz. Jak się woda będzie wykraplać
    > wokół okna na ścianie ( a do tego wystarczy temp muru rzędu 10-12 st)
    > to pleśń ci urośnie niezaleznie od wentylacji.

    No i tu sobie pozwolę nie zgodzić się z tobą. Właśnie wyszedł ode mnie
    architekt, który też jako inwestor wybudował dwa domy Ytong 24+ 12
    styro. I okazało się, że po II zimie ma na wszystkich glifach pleśń,
    musiał zamówić do okien nawiewniki. Ty piszesz, że wentylacja nie ma tu
    znaczenia, a jednak ma większe niżby się wydawało - Skąd na glifach w
    styropianie pleśń? - przecież niemożliwe jest by ta ściana miała inną
    temperaturę niż wewnątrz... a może wykonawcy coś spier... i wyszło jak
    wyszło. Skoro więc zakładamy, że coś zepsuli to może pomińmy tą sprawę i
    załóżmy, że i styropian będzie położony prawidłowo i Ytong będzie dobrze
    zrobiony np. poprzez ocieplenie zewnętrznych szpalet, wieńca, nadproży...

    > Proszę cię bardzo nie brnij, do momentu pojawienia sie na rynku
    > szerokich pustaków
    > była jedna norma, która co pewien czas była 'ulepszana' czyli
    > zmniejszało się U wmiarę
    > jak sie pojawiały coraz lepsze materiały ociepleniowe, aż do czasu gdy
    > okazało sie że
    > nie da się ściany wybudować z materiału jednorodnego (1W) wtedy nagle norma
    > się 'podzieliła' na dwie i pojawiła się osobna dla ścian 1W. Co wg mnie
    > nie jest w porządku
    > bo urzędowo się certyfikuje gorsze cieplnie materiały, zauważ że różnica
> [...]

    Być może są teraz dwie normy nie analizuję, jak zaczynałem projekt
    (2007) była jedna - przynajmniej ja o takiej słyszałem i z tego co
    pamiętam choć mogę się mylić wynosiła chyba 0,38. Co ciekawe ja miałem
    projekt zrobiony na suporex 24+ 12 styro i podana norma w projekcie
    wyniosła 0,32 - może uwzględniała ona błędy ocieplenia - nie wnikałem,
    była ona wyliczona na jakiejś podstawie. Ja zmieniłem na ścianę 1W i o
    mniejszym współczynniku.

    > A tak a propo grzania i cen energi, właśnie słyszałem że w 2013 czeka
    > nas hardcore
    > z energią bo wejdzie globcio a nasza energia jest be to nas będą łupić
    > dodatkowymi
    > opłatami, nie mówiąc już o tym że linie przesyłowe rozsypią się ze
    > starości.

    Być może - prócz gazu i kominka z płaszczem mam jeszcze jeden wolny
    komin i miejsce na dodatkowy piec - może pojawi się jakieś tańsze źródło
    energii.

    Nie mam czasu czytać informacji z linku jaki mi podałeś w następnym
    poście jednak po szybkim przeglądnięciu - nie wiemy jakie domy w jakiej
    technologi pokazane są na zdjęciach - biorąc jednak pod uwagę jak
    większość takich domów jest budowane to raczej będzie to 2W. Więc jedna
    styropian nie chroni przed mostkami. Jak więc można założyć, że
    styropian jest OK, a Ytong do d...
    Moim zdaniem można jedynie założyć, że jedna i druga ściana może być
    spier... i jedna i druga może być wykonana dobrze i bez mostków - a tu
    Ty jako fachowiec powinieneś powiedzieć jak uniknąć mostków, zarówno w
    jednej jak i drugiej ścianie, a nie pisać że 1W z założenia będzie zła i
    do d...

    Jeszcze jedna ciekawa rzecz, która m.in. mnie zniechęciła do styropianu
    to kombinowanie - popatrzcie sobie na ten link:
    http://www.termodom.pl//UserFiles/Image/Monika/Strat
    y%20ciepa.jpg
    wg. tego przez ścianę ucieka 25 do 35% ciepła

    Tu za muratorem (w pierwszym akapicie) 20-30%
    http://muratordom.pl/gazety/zbuduj-dom/z-czego-zbudo
    wac-cieple-sciany-jednowarstwowe-sciany-dwuwarstwowe
    -i-sciany-trojwarstwowe,174_4919.html

    Tu mamy ulotkę "reklamową" styropianu (str.34) gdzie sprytnie podali
    50-60% okna + ściany by spotęgować efekt
    http://www.styropiany.pl/poradnik/ABC_izolacji_ze_st
    yropianu.pdf

    A pamiętam reklamy styropianu i opisy, gdzie znacznie zawyżali te wartości.

    A jakby spojrzeć na producentów rekuperacji to przez ścianę ucieka o
    wiele mniej ciepła, za to porzez wentylację grawitacyjną och... - nie
    mam czasu szukać przykładów z pewnością coś znajdziecie

    A tu przy okazji znalazłem ciekawą ulotkę jak uniknąć błędów
    http://www.styropiany.pl/index.cgi?oper=1&kod=energo
    1

    Tak więc każdy niech sam rozważy co i jak i co lepsze, co gorsze i dlaczego.

    Ariusz