    Subject: Re: Zamiana węgla na gaz
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 4 Jan 2019 00:25:34 +0100

    W dniu 2019-01-03 o 19:22, ToMasz pisze:
    > moi dziadkowie tak zrobili, za rada fachowca od pieców i instalacji
    > co. To była najgorsza inwestycja ich życia. piec nagrzewał stare
    > stalowe rury wieki. zanim woda dochodziła do kaloryferów - była zimna.
    > Piec grzał też wodę użytkową - to samo. na piecu 60 stopni, w kranie
    > 35. Zanim woda dopłynęła z pieca do wylewki - mijało 10 litrów i 3
    > minuty. A rozwiązanie było proste. wystarczyło zamontować w pobliżu
    > kranów, rury kominowe dać nieco dluższe, powycinać (kątówką przy
    > stropach i podłogach) stare rury i sprzedać na złomie a w ich miejsce
> [...]

    Wycinanie starych, stalowych rur instalacji CO, które nie są skorodowane
    i wymiana ich na cienkie Pexy to największa głupota. Nie wiem skąd się
    biorą takie durne twierdzenia, że jak się wymieni stare, stalowe rury na
    cienkie Pexy to będzie oszczędniej? Jest wręcz na odwrót. Cienkie rury w
    instalacji i mało wody to niższa sprawność kotła i dyskomfort cieplny.

    Bzdurą też jest twierdzenie, że grzejniki aluminiowe są lepsze od
    żeliwnych. Jedne i drugie to grzejniki konwektorowe, które potrzebują
    wyższej temperatury wody w obiegu CO.

    Lepsze od nich są stalowe grzejniki panelowe, ale wielu producentów
    wymaga układu zamkniętego, aby nie utracić gwarancji.

    Reasumując: wymiana starej instalacji grawitacyjnej na cienkie rury
    plastikowe oraz wymiana grzejników żeliwnych na aluminiowe to
    niepotrzebny wydatek, który tylko pogarsza parametry grzewcze (pogarsza
    komfort cieplny oraz sprawność kotła).

    Jeżeli chodzi o rury zimnej i ciepłej wody użytkowej to masz rację, że
    lepiej jest je wymienić, ale nic poza tym.