eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieZasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego › Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
  • Data: 2014-06-18 12:16:50
    Temat: Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 16.06.2014 20:35, Andrzej Lawa pisze:

    > Tak z ciekawości może policz, ile możesz teoretycznie maksymalnie zyskać
    > z metra kwadratowego powierzchni? Mi się chwilowo nie chce ;)

    Teraz nabrałem chęci ;)

    Stała słoneczna to jakieś 1366 W/m2.

    Przy czym stała słoneczna to jaką maksymalną teoretyczną moc można by
    uzyskać ze światła słonecznego padającego prostopadle na powierzchnię
    Ziemi przy zaniedbaniu atmosfery.

    Atmosfera "zjada" z tego około połowy w zależności od zachmurzenia.
    Licząć średnio i bardzo optymistycznie jak zbierzesz 500W z m2 to będzie
    super.

    Te 250W za 1000zł mają powierzchnię około 1,5m2... no niech będą 2m2.

    Dodatkowo przeciętna sprawność samych ogniw (zaniedbując przetwornice
    itepe) to jakieś 15%.

    Czyli z takiego panelu jak dobrze pójdzie i będziesz miał układ
    śledzenia Słońca (żeby zawsze był kąt prosty) wyciągniesz w _bardzo_
    optymistycznych warunkach 150W.

    Załóżmy, że średnia długość dnia to 12h, czyli dziennie mamy 1,8kWh
    czyli rocznie jakieś 650kWh. To da energii za jakieś 400zł rocznie.
    Czyli teoretycznie, licząc bardzo optymistycznie i zaniedbując mnóstwo
    strat po drodze fotowoltaika zwróciłaby ci się w 3 lata (uwzględniając
    odsetki oraz inflację). W praktyce byłbym nieco zaskoczony jakby wyszła
    chociaż połowa tego.

    W przypadku kolektora słonecznego teoretycznie będzie sporo lepiej, bo
    toto ma wydajność około 50%. Czyli jak dobrze pójdzie, będzie ładna
    pogoda i zimą nie będzie wielkich strat (ciepła zima) to jest cień
    szansy, że naprodukujesz energii za cenę takiego kolektora.

    Problem: najwięcej naprodukujesz latem, czyli wtedy kiedy jej najmniej
    potrzebujesz. czy da się ją wykorzystać? Policzmy... Wychodzi jakieś
    6kWh energii cieplnej na dobę.

    Jeden prysznic na osobę to jakieś 40l wody. Niech będzie, że masz
    standardowe (?) 4 osoby w domu i bierzecie prysznic 3x dziennie. 480l na
    dobrę, które trzeba podgrzać o jakieś 30K. Ciepło właściwe to 4200J/kg/K

    4200*480*30= prawie 60MJ

    1kWh=3,6MJ

    Czyli na podgrzanie do około 40C (dobrze ciepła woda) dla 4
    osób-czyścioszków potrzebujemy jakieś 17kWh na dobę. OK, jeszcze
    zabraknie. Konkluzja - porządny kolektor ALE z układem śledzenia Słońca
    (nie wiem, czy coś takiego w ogóle da się zrobić) teoretycznie może mieć
    sens ekonomiczny i amortyzować się w sensownym czasie.

    Oczywiście wszysto przy założeniu bezawaryjności i grzaniu wody prądem.