  • Data: 2013-10-02 21:35:31
    Temat: Re: Zastanów się zanim zainwestujesz w kocioł węglowy
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.09.2013 o 19:43 Ghost <g...@e...pl> pisze:

    > Wiem, ze nie powiedziales, ja tylko sonduje. Latem jestes do przodu na
    > solarze? Pytanie ile trzeba takich lat (albo kapiacych sie) zeby
    > inwestycja sie zwrocila? Bo zima to raczej dupa zbita?

    Kupiłem na wiosnę 5 płaskich kolektorów (miedzianych) Hewalex'a ( za 1100
    PLN sztuka) do tego sterownik insbudu (2 połacie, 6 czujników, 4 pompy za
    350PLN), 40 metrów rury staowej czarnej 3/4 cala, kilka kilogramów
    kolanek, trójników, zawór trójdrożny ze sterownikiem za jakieś 500PLN,
    kilka pomp po 100PLN (z castoramy), naczynie przeponowe. Do tej pory
    grzałem CWU drewnem - w lecie musiałem palić co 2-3 dni w kotle. W tym
    sezonie rozpaliłem w okresie maj - wrzesień może ze 2-3 razy. Kolektory to
    przede wszystkim w moim wypadku wygoda - jak tak dokładnie policzyć (mimo,
    że zrobiłem to najtańszym możliwym kosztem: własna robocizna, wyłożona
    gotówka - nie kredyt, miałem zbiornik CWU 140L, mam bufor 1500L do którego
    ładuję nadwyżkę ciepła) to wychodzi, że za cenę tego zestawu grzałbym CWU
    najtańszym drewnem (kupuję po 100-120pln/m3) pewnie ze 20lat.
    Uzasadnienia ekonomicznego nie ma - jest wygoda i za to się płaci.

    TG