  • Data: 2009-11-04 18:32:25
    Temat: Re: Zawory zrotne za wodomierzami?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hcr9mf$k3b$1@news.task.gda.pl...

    > Witam wszystkich!
    > Nie wiem czy pisze na dobra grupe.
    > Chcialem zapytac czy sa jakies ogolne przepisy stanowiace o tym, ze za
    > wodomierzem musi czy tez nie znajdowac sie zawor zwrotny?
    > Mieszkam w bloku i zalozylem wodomierze. Hydraulicy ze spoldzielni, ktorzy
    > przyszli plombowac powiedzieli mi, ze nie moga tego zrobic bo nie ma
    > zaworow zwrotnych, ktorych wymagaja przepisy. Czy to prawda? Bo szukam w
    > internecie i szukam i nic nie moge znalezc na temat tych zaworow.
    > Pozdrawiam i z gory dziekuje!

    Wymagane są zawory antyskażeniowe, antybakteryjne. Są to po prostu zawory
    zwrotne, tyle, że szczelniejsze od takich zwykłach.
    Jezełi założysz taki zawór to musisz w wewnętrznej instalacji dodatkowo
    zamontować naczynie przeponowe lub przynajmniej zaworek bezpieczeństwa 8-10
    bar, który upuści wody w razie wzrostu ciśnienia. Woda pod wpływem
    temperatury/nagrzewania rozszerza się. Ponieważ woda jest substancją mało
    ściśliwą to stosunkowo niewielkie jej nagrzanie powoduje, że wzrasta
    ciśnienie tej wody za takim zaworem zwrotnym. Wpływa to bardzo niekorzystnie
    na wszelkiego rodzaju ogrzewacze (bojlery, junkersy, oraz ogólnie na
    instalację) i doprowadza do szybkiego żużycia.