    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Ziemia
    Date: 21 Oct 2013 16:07:33 GMT

    Pan SJS napisał:

    > U, to pewnie dlatego ich wina w rejonie Jerez de la Frontera są tak
    > podobne do naszych miodów pitnych

    Najbardziej to chyba malaga. To wino robione jest klasycznie, tyle że
    z takiego arcysłodkiego surowca. Więc jest na koniec i mocne, i słodkie.
    Jerez, to już wino wzmocnione (więc niektórzy twierdzą, że nie wino).
    Czego tam Hiszpanie dodają w celu wzmocnienia, to nawet nie wiem.
    Bo do prošku, to się leje oczywiście rakiję. Podobnie porto, które też
    w dużych ilościach robią u Sandemana w Jerez de la Frontera. Ale robią
    na bazie tego, co urosło w Portugalii i tam też wstępnie przefermentowało
    (przewożenie winogron w celach winiarskich nie jest legalne). Za to
    wożenie młodego wina tradycje ma bogate. Choćby taka madera. Na wyspie
    uprawia się winogron tyle, że gdyby to mieli wypić sami mieszkańcy,
    choćby i z pomoca przyjezdnych, to by tam nikt nigdy trzeźwy nie chodził.
    Więc mądrzy ludzie wpadli napomysł, by to załadować na statki i przywieźć
    nam na kontynent. A że pod pokładem temperatura tak pod pięćdziesiąt stopni,
    to ono w specyficzny sposób w trybie przyspieszonym dojrzewa. W najszej
    części świata podobnie traktowano tokaj szamorodni. Praojce nasi mieli
    tak duże pragnienie, że bratanki nie nadążały z produkcją. Ładowali więc
    niedojrzałe wino na wozy, a po drodze sam rodził się wyborny trunek.

    Jarek

    --
    Od cherry -- nogi czterry
    Od malagi -- prosto do zgagi