    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zimne ściany w starym domu
    Date: Fri, 15 Jan 2010 21:04:27 +0100

    Użytkownik "krzysiek" <a...@m...net> napisał w wiadomości
    news:hipb2a$5nd$1@news.dialog.net.pl...

    > Ostatnio wymieniłem okna i wiem jakie one mają przenikalność cieplną,
    > czyli wiem ile ciepła mi przez nie ucieka.
    > Pytanie jak ocenić przenikalność cieplną ścian w całym domu?
    > Dużo w tych ścianach jest jakiejś szlaki, dom stary zbudowany w latach 50.

    Szlaki ?
    Może pustaki produkowane ze szlaki wielkopiecowej ?
    Kiedyś takie produkowano.
    Co zaś się tyczy przenikalności to trudno jest wyznaczyć nie mając żadnych
    danych tj. z czego są postawione ściany, jakie grube, jakie grube tynki
    wewnątrz i na zewnątrz, jakiej używano zaprawy i o jakiej grubości.

    > W tym roku robię generalny remont i tak się zastanawiam czy można coś
    > zastosować "od środka" aby je troszkę ocieplić?
    > Kiedyś będzie trzeba ocieplić cały dom z zewnątrz, ale to nie będzie
    > szybko.

    Może jednak warto zastanowić się nad zmianą kolejności inwestycji.
    Ocieplając teraz będziesz miał mniejsze wydatki na ogrzewanie, a tym samym
    więcej zaoszczędzisz na dalsze remonty, zwlaszcza jeżeli będziesz planował
    to robić samemu.

    Ja osobiście zaczął bym od wymiany dachu oraz ocieplenia domu, oczywiście
    pod warunkiem, że instalacje mogą jeszcze poczekać.