    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Źle wykonane ławy fundamentowe - prośba o poradę
    Date: Mon, 24 Jun 2013 11:49:08 +0200

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:80b4f5ea-3831-4754-bc8c-42f637c884c1@go
    oglegroups.com...

    > + teren gliniasty, mocno nasączony wodą po wiosennych opadach

    nie problem

    > + ławy były lane w ziemie bez chudziaka

    nie problem

    > + w czasie wylewania ław (beton B25) woda była w wykopie (ok 10cm),
    > zbrojenie ułożone na kostkach betonowych, potem "majster" powbijał pręty
    > wzdłuż wykopu i
    > podwiesił zbrojenie - zapewne ta kostka toneła w zamulonym podłożu :(

    Jeśli rzeczywiście uniósł zbrojenie to nie problem

    > + beton nie był wibrowany

    Praktycznie nikt tego nie robi, a domy stoją :-)

    > + KB olał sprawę - nie sprawdził wymiarów wykopów, nie sprawdził dna
    > wykopów

    Wymiary powinien sprawdzić

    > + Ławy rozmijają się z wymiarami z projektu :( Nawet są węższe do 10cm (w
    > projekcie było 60cm) - ława w pewnym punkcie ma 50cm :(

    Prawdopodobnie nie problem. Często w projekcie są standardowo 60cm, a po
    przeliczeniu okazuje się że jak jest glina to wystarczą np. 45.

    > + Są różnice w poziomie ław - nawet do 6cm

    To żadna odchyłka - to się bez problemu "zgubi" przy murowaniu ścian
    fundamentowych, a jak będą zalewane to w ogóle szkoda sobie tym głowę
    zawracać. Ważne aby na poziomie "0" odchyłka nie byłą większa niż kilka cm.

    > + w projekcie ława łącząca garaż z budynkiem miała poszerzenie pod komin -
    > nie zrobili tego i też zamiast wymiaru 90cm ławy jest max 85cm

    To na razie jedyny prawdziwy problem ale spokojnie jak to co jest zwiąże to
    sobie obok odkopiesz to dolejesz co trzeba. Kierownik ci powie jak to
    "związać" zbrojeniem z istniejącą częścią i po problemie. A może się okaże
    że twój komin nie jest aż taki ciężki aby musiał mieć ławę i może się oprzeć
    na ścianie - to trzeba dobrego kierownika z doświadczeniem.

    > + na wysokości dna wykopu przechodzą stare poniemieckie dreny, podczas
    > kopania raczej nie były naruszone (kopano ręcznie), ale nie mam pewności.
    > Zbrojenie było
    > położone nad tym drenem.

    To może być problem, ale nie musi. Dla pewności po skończeniu budowy możesz
    im zrobić "objazd" wokół domu.

    > Ze względu na pracę nie byłem w stanie tego przypilnować :( No i teraz mam
    > duży problem. Wstrzymałem prace, wywaliłem KB ..wywalam ekipę.
    > Przekazałem problem do konstruktora, który ma się zastanowić na tymi
    > "ławami"

    Nie pytaj konstruktora tylko doświadczonego kierownika.

    > Chciałbym Was spytać o poradę - zależy mi na opini ludzi znających się na
    > rzeczy - może wówczas będę mógł podjąć optymalną decyzję.

    Przede wszystkim pogada z jakimkolwiek kierownikiem co ma już za sobą
    niejedną budowę to Cię uspokoi że takie błędy to codzienność. Budowa to nie
    apteka ani laboratorium.

    > Póki co myśłałem o:

    [ciach]

    > 3) Inne możliwe rozwiązania aby wzmocnić to ?

    Spokój :-)
    Wiem łatwo się pisze, ale uwierz mi to w tej chwili najważniejsze.

    Jeśli nie jesteś pewien czy wszędzie wykop był prawidłowo zrobiony i czy
    gdzieś kiedyś nie siądzie o kilka mm to zawsze może zrobić dodatkowy wieniec
    górny na fundamentach. Na śląsku na terenach objętych szkodami górniczymi
    często się tak robi.

    Pozdrawiam
    Ergie