    From: Sebcio <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zmiana rodzaju wentylacji po uzyskaniu PNB
    Date: Wed, 28 Jan 2009 16:39:51 +0100

    tz pisze:

    > 1. Czy w takiej sytuacji będę miał oszczędności wynikające z tego, że nie
    > będzie wentylacji grawitacyjnej(przecież te kominy i tak trzeba wybudować bo
    > spaliny z kominka i z pieca c.o. trzeba odprowadzić)? Często mówi się o tym,
    > że część kosztów went. mech. można pokryć pieniędzmi zaoszczędzonymi na
    > wentylacji grawitacyjnej czy w moim przypadku również?

    Co do kominów - wszystko zależy od projektu domu. Nie zapominaj że
    kominy to nie tylko ciągi wentylacji grawitacyjnej, z których możesz
    zrezygnować. Poza kominami spalinowymi oraz dymowymi zostaje Ci jeszcze
    odpowietrzenie kanalizy. Poza tym musisz ocenić, czy komin nie stanowi
    elementu bez którego bryła domu straci na charakterze.

    Generalnie nie bierz zbyt poważnie pod uwagę oszczędności z tytułu
    rezygnacji z kominów. Najczęściej przewody wentylacyjne idą razem z
    przewodami spalinowymi oraz z wentylacją kanalizy. W związku z tym może
    się okazać że nie będzie żadnych oszczędności na kominach.

    Wentylacja mechaniczna daje Ci komfort świeżego powietrza we właściwej
    ilości, do tego w ograniczonym stopniu zapewnia regulację wilgotności.
    Dodatkowe zastosowanie rekuperatora daje komfort cieplny a przy
    większych kubaturach także oszczędności eksploatacyjne. W praktyce
    jednak rzadko kiedy jest ona tańsza niż wentylacja grawitacyjna - ta
    jednak często wentylacją jest tylko z nazwy.

    Ponadto zastanów się nad okapem kuchennym - ograniczanie się do funkcji
    pochłaniacza jest bez sensu. Tak więc do okapu będzie potrzebny Ci
    przewód - wywalanie powietrza przez ścianę nie jest dobrym pomysłem.

    Tak więc jeśli nie przeszkadzają Ci kominy a ich budowa nie jest dla
    Ciebie jakimś wielkim ograniczeniem, zostaw je w spokoju. Mogą się
    przydać, nie tylko do celów wentylacyjnych. Kto wie, może w przyszłości
    będziesz potrzebował pionów instalacyjnych ? :-)

    > 2. Czy taka zmiana wymaga zmiany pozwolenia na budowę? Czy wystarczy wpis do
    > dziennika budowy?

    Zmiana rodzaju wentylacji nie wymaga zmiany pozwolenia na budowę, o ile
    spełnia wymogi określone w przepisach. Wystarczy więc wpis do dziennika
    budowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio