  • 1. Data: 2009-01-28 14:28:36
    Temat: Zmiana rodzaju wentylacji po uzyskaniu PNB
    Od: "tz" <t...@w...pl>

    Witam,
    Jak wygląda sprawa zmiany rodzaju wentylacji po uzyskaniu pozwolenia na
    budowę.
    Załóżmy, że uzyskałem pozwolenie na budowę domu, który w projekcie ma
    wentylację grawitacyjną:
    - jeden komin odprowadza spaliny z kominka oraz ma kanały wentylacyjne
    - drugi komin odprowadza spaliny z pieca c.o. oraz posiada również
    kanały wentylacyjne.
    podjąłem decyzję o tym, że chcę w domu mieć wentylację mechaniczną z
    rekuperatorem a co za tym idzie chciałbym zrezygnować z wentylacji
    grawitacyjnej. I teraz pytania:

    1. Czy w takiej sytuacji będę miał oszczędności wynikające z tego, że nie
    będzie wentylacji grawitacyjnej(przecież te kominy i tak trzeba wybudować bo
    spaliny z kominka i z pieca c.o. trzeba odprowadzić)? Często mówi się o tym,
    że część kosztów went. mech. można pokryć pieniędzmi zaoszczędzonymi na
    wentylacji grawitacyjnej czy w moim przypadku również?
    2. Czy taka zmiana wymaga zmiany pozwolenia na budowę? Czy wystarczy wpis do
    dziennika budowy?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2009-01-28 14:43:20
    Temat: Re: Zmiana rodzaju wentylacji po uzyskaniu PNB
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "tz" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tym, że część kosztów went. mech. można pokryć pieniędzmi zaoszczędzonymi
    > na wentylacji grawitacyjnej czy w moim przypadku również?

    Jeśli kocioł jest na gaz lub olej i ma zamkniętą komorę spalania to możesz
    wyprowadzać spaliny przez ścianę. W takim przypadku odpadnie Ci jeden komin.
    Ten do kominka niestety musisz wybudować.

    Dodatkowe oszczędności przy wentylacji mechanicznej na etapie budowy to:
    - nie potrzebujesz nawiewników / mikrouchyłu w oknach
    - część okien możesz zastąpić nieotwieralnymi (tzw. fix) które są tańsze i
    cieplejsze

    > 2. Czy taka zmiana wymaga zmiany pozwolenia na budowę? Czy wystarczy wpis
    > do dziennika budowy?

    Nie wiem.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 3. Data: 2009-01-28 14:44:16
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > tym, że część kosztów went. mech. można pokryć pieniędzmi zaoszczędzonymi
    > na wentylacji grawitacyjnej czy w moim przypadku również?

    Tu się nie wypowiem bo rozpętam dyskusje.

    > 2. Czy taka zmiana wymaga zmiany pozwolenia na budowę? Czy wystarczy wpis
    > do dziennika budowy?

    Ja tam jesli już to bym kierbuda o wpis poprosił a i bez tego zagrożenia
    żadnego nie widzę.

    Krzysiek

  • 4. Data: 2009-01-28 15:06:47
    Od: "tz" <t...@w...pl>

    > Ja tam jesli już to bym kierbuda o wpis poprosił a i bez tego zagrożenia
    > żadnego nie widzę.

    Przyznam, że jestem zielony w tych sprawach, ale załóżmy że nie wybuduję
    komina wyprowadzającego spaliny z kotłowni a zainstaluję piec kondensacyjny
    i wyprowadzę spaliny przez ścianę, nie da się ukryć że wpływa to na wygląd
    budynku na zewnątrz, a podobno to co wpływa na ogólny kształt budynku wymaga
    zgody autora projektu i zmiany w PNB czy tak?

  • 5. Data: 2009-01-28 15:39:51
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    tz pisze:

> [...]
    > że część kosztów went. mech. można pokryć pieniędzmi zaoszczędzonymi na
    > wentylacji grawitacyjnej czy w moim przypadku również?

    Co do kominów - wszystko zależy od projektu domu. Nie zapominaj że
    kominy to nie tylko ciągi wentylacji grawitacyjnej, z których możesz
    zrezygnować. Poza kominami spalinowymi oraz dymowymi zostaje Ci jeszcze
    odpowietrzenie kanalizy. Poza tym musisz ocenić, czy komin nie stanowi
    elementu bez którego bryła domu straci na charakterze.

    Generalnie nie bierz zbyt poważnie pod uwagę oszczędności z tytułu
    rezygnacji z kominów. Najczęściej przewody wentylacyjne idą razem z
    przewodami spalinowymi oraz z wentylacją kanalizy. W związku z tym może
    się okazać że nie będzie żadnych oszczędności na kominach.

    Wentylacja mechaniczna daje Ci komfort świeżego powietrza we właściwej
    ilości, do tego w ograniczonym stopniu zapewnia regulację wilgotności.
    Dodatkowe zastosowanie rekuperatora daje komfort cieplny a przy
    większych kubaturach także oszczędności eksploatacyjne. W praktyce
    jednak rzadko kiedy jest ona tańsza niż wentylacja grawitacyjna - ta
    jednak często wentylacją jest tylko z nazwy.

    Ponadto zastanów się nad okapem kuchennym - ograniczanie się do funkcji
    pochłaniacza jest bez sensu. Tak więc do okapu będzie potrzebny Ci
    przewód - wywalanie powietrza przez ścianę nie jest dobrym pomysłem.

    Tak więc jeśli nie przeszkadzają Ci kominy a ich budowa nie jest dla
    Ciebie jakimś wielkim ograniczeniem, zostaw je w spokoju. Mogą się
    przydać, nie tylko do celów wentylacyjnych. Kto wie, może w przyszłości
    będziesz potrzebował pionów instalacyjnych ? :-)

    > 2. Czy taka zmiana wymaga zmiany pozwolenia na budowę? Czy wystarczy wpis do
    > dziennika budowy?

    Zmiana rodzaju wentylacji nie wymaga zmiany pozwolenia na budowę, o ile
    spełnia wymogi określone w przepisach. Wystarczy więc wpis do dziennika
    budowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 6. Data: 2009-01-28 15:45:01
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    tz pisze:

> [...]
    > budynku na zewnątrz, a podobno to co wpływa na ogólny kształt budynku wymaga
    > zgody autora projektu i zmiany w PNB czy tak?

    To też nie wymaga zmiany w projekcie ani w pozwoleniu na budowę. Musisz
    jednak pamiętać, że takie wyprowadzenie może być zastosowane dla kotłów
    o mocy do 21KW, musi znajdować się także wyżej niż 2.5m ponad poziomem
    gruntu.

    Poza tym - to wygląda paskudnie. Nie rozumiem ludzi, którzy budują
    ładne domy a później kaleczą je przewodami spalinowymi dla oszczędności.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 7. Data: 2009-01-28 17:21:37
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości
    > Zmiana rodzaju wentylacji nie wymaga zmiany pozwolenia na budowę, o ile
    > spełnia wymogi określone w przepisach. Wystarczy więc wpis do dziennika
    > budowy.

    tez jestem za zostawieniem kominow , koszt w miare niewielki a plan awaryjny
    na wypadek wojny lub braku pradu jest.
    (odslaniasz, wybijasz kratki wentylacyjne zaslepione plyta g-k) i masz
    grawitacyjna.
    co do zmian w projekcie - brak komna jest odstepstwem istotnym - trzeba
    adaptacje projektu
    zmiana elewacji jest odstepstwem nie istotnym i raczej nie wymierza sie kar.