    From: "Jackare" <1...@1...tralala.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: barwa światła w mieszkaniu
    Date: Fri, 22 Jul 2011 23:37:41 +0200

    Użytkownik "Lukas" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:4e29d728$0$2507$65785112@news.neostrada.pl...
    > wpadająca w niebieski. Ta ostatnia wydaje mi sie zbyt ostra..
    >
    > No i podobny dylemat z tasma led. O ile w łazience w zasadzie mogłbym sie
    > szarpnąć na jakies ledy z lekka niebieskie, o tyle w salonei juz raczej
    > nie bardzo. ?

    wiele zależy też od kolorystyki pomieszczeń. Ledy o zimnej barwie w białych
    pomieszczeniach dają wrażenie i poczucie zimnej sterylności rodem z sali
    sekcyjnej w prosektorium. Ledy o barwie ciepłej użyte w pomieszczeniach o
    ciemnej pochłaniającej światło kolorystyce dają poczucie "zdechłego",
    niewydolnego światła. Jeżeli zamierzasz wykorzystywać taśmy LED o barwie
    ciepłej i zimnej zrób próbę nim je na stałe zamontujesz. Podobnie nim
    zamontujesz taśmy w różnych wnękach zrób próbę "na sucho" czy lepiej np
    taśmę przytwierdzić do części górnej czy bocznej we wnęce. Są odczuwalne
    różnice w emisji światła ale są to głównie różnice odbierane jako estetyczne
    stąd raczej nie uzyskasz jednoznacznych i uniwersalnych recept.
    Od siebie powiem że ja lubię światło bardzo intensywne, jasne w dużej ilości
    i tak zbliżone do naturalnego że pozwalające np jednoznacznie odróżniać
    odcienie koloru fioletowego na małych przedmiotach (kredkach, zdjęciach itp)
    Nie lubię półmroku, światła tzw. nastrojowego, punktowego. Stąd moje
    preferencje są takie by mieć białe sufity i je rozświetlać za pomocą dość
    dużych żyrandoli emitujących światło na sufit, który je odbije i
    równomiernie rozproszy po całym pomieszczeniu. Preferencja całkowicie
    odmienna od obowiązujących obecnie trendów w produkcji źródeł światła-
    halogenków, zyrandoli nędznie świecących w dół z oprawkami o mocy do 60W -
    takich dostosowanych do mieszkanek z pokojami 3x2 m o wysokości 2,3 m.
    Dlatego też "cierpię" z powodu odgórnego wycofania z rynku klasycznych
    żarówek dużej mocy z mlecznymi bańkami. Kupując świetłowki energooszczędne
    wybieram te najmosniejsze odpowiadające mocy 125-130W klasycznych żarówek. I
    cóż Tobie z moich rad gdy Twoje preferencje będą całkowicie odmienne ?