    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budowa domu - rozmowa z architektem
    Date: Thu, 29 Oct 2009 00:28:44 -0700 (PDT)

    On 29 Paź, 07:03, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    bloczki zdecydowanie.

    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Kup najtańszy możliwie materiał budowlany i doklej tyle styro ile
    wymaga uzyskanie oczekiwanego przewodnictwa cieplnego.
    Np. Może być silka 18 cm (lub nawet 15cm), gazobeton "600" gr. 24 cm
    itp. - kup to co w tej chwili najtańsze. Ogólnie ściana 2W jest
    najtańsza.

    > I kluczowe rzeczy:
    > chcialem pokryc dach blachodachowka - zwykla bez pozypki,
    > ale stara sie mnie przekonac do dachowki.

    I słusznie ;-)

    >Pod blachodachowke
    > zaleca deskowanie, poniewaz twierdzi ze z folii paroprzepuszczalnej
    > po pewnym czasie
    > moze zostac zbrojenie

    Tylko IMHO przy błędach wykonawczych. Ja bym jednak namawiał Cię na
    deskowanie + papa i poczekać na lepsze czasy.

    > - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    > poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    > trakcie lata.

    folia powinna być przyciśnięta kontrłatami. Na kontrłaty nabija się
    łaty i dopiero na to nabija się blachodachówkę. Wtedy powstaje
    szczelina wentylacyjna która nie dopuszcza do przegrzania się folii
    (jeżeli w kalenicy i w okapie są wloty powietrza). Jeżeli zrobią "bez
    kontrłat" to ruchu powietrza nie ma, to i folia może się przegrzać.
    Ponadto niektóre muratory itp zalecają nie naciągać folii tylko
    pozostawiać ją luźno zwisającą. Coś w tym niby jest no bo robi się
    taka jakby rynna i ewentualna woda spływa środkiem. Ale w praktyce
    jest to bez sensu bo układając wełnę wypchną Ci na 100% tą folię do
    góry. Jeżeli nawet nie to gwizdający wiatr będzie podwiewał tą folię i
    wchodził pomiędzy "zakłady", no i przez to będzie ona cały czas
    "pracowała" przez co się przetrze. Lepiej IMHO naciągnąć aby była
    gładka i sztywna. Ewentualne skropliny które trafią na kontrłatę
    niewiele szkód wyrządzą bo szybko odparują, ale nawet przy super
    naciągnięciu zawsze grawitacja robi minimalny dołek.

    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    Zawsze jest sens, tylko że w tym wypadku nie trzeba (wtedy folia
    koniecznie). Dachówka betonowa a ceramiczna to prawie to samo.

    > wentylacja bedzie grawitacyjna i przewidzialem kominy
    > tak ze kanal znajduje sie na parterze w salonie w kotlowni
    > i w kuchni, laziece. Na poddaszu w drugiej laziece
    > i w 2 z 3 sypialni.
    >
    > Architekt zaleca w celu obciecia kosztow zrobienie kanalow
    > wentylacyjnch przez komin na parterze i w lazience na poddaszu,
    > natomiast wentylacje sypialni chce zalatwic czyms w rodzaju anemostatow
    > wyprowadzonych na dach przez kominki - jest to prawidlowo
    > i bedzie dzialac taka wentylacja?

    Tak będzie. Na tyle przynajmniej na ile w ogóle wentylacja
    grawitacyjna "działa" na poddaszu. Ale nie jestem pewien czy wyjdzie
    to taniej.

    >Z gory mowie ze wentylacja
    > mechaniczna przynajmniej narazie nie wchodzi w gre, poniewaz prozaicznie
    > mnie na nia nie stac.

    No i robisz IMHO błąd. Zamiast x kominów i wywietrzników walnij
    przewody wentylacji mechanicznej i wstaw wentylator kanałowy jak Cię
    na razie nie stać na rekuperator (a da się takowy kupić za 1000 zł).
    Jak zrobisz to sam to koszt będzie porównywalny do tych x kominów.
    Przez wentylację ucieka 70% ciepła z domu. Jak dasz rekuperator to Ci
    się to szybko zwróci w rachunkach.

    Jeżeli Cię to nie przekonuje to zaprojektuj przynajmniej tą wentylację
    tak, aby łatwo było w przyszłości przerobić ją na mechaniczną (wstaw
    przepusty w stropach, kawałki rur wentylacyjnych dochodzące do GK na
    poddaszu). Zmniejszy to znacznie koszty w przyszłości jak się już
    namyślisz.

    > Nie chce wybudowac badziewia ktore bede remontowal za 10 lat
    > ale tez mam dosc mocno okrojony budzet wiec tam gdzie bedzie mozna
    > bede przycinal koszty - wiec porady zrob czowieku raz a dobrze
    > mnie nie interesuja, poniewaz powtorze licze sie z kazdym groszem.

    Na izolacji cieplnej nie oszczędzaj, bo koszty "docieplania" potem są
    nieporównywalnie większe niż dodanie kilku cm styropianu za pierwszym
    razem. Jak nie zrobisz tego dobrze teraz to już pewnie nigdy nie
    zrobisz, a zwiększone rachunki za ogrzewanie będziesz płacił cały
    czas.

    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Może to być realna kwota (jeżeli dom mały i działkę już masz)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.