    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: budowanie domu - koncepcja
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    <o...@l...harvard.local> <iymt2aplty38$.dlg@myjk.org>
    <X...@1...0.0.1>
    <m...@m...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <1...@m...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <601fb37c$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <601fc22a$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <6020776e$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <6021946f$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <602195b7$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <6021a093$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <60224af3$0$515$65785112@news.neostrada.pl> <6fr8jqy11jf$.dlg@myjk.org>
    <6026b233$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 13 Feb 2021 21:02:17 +0100

    Fri, 12 Feb 2021 17:52:03 +0100, FEniks

    > W sensie że jest to proces skomplikowany i kosztowny, a niewiele jest
    > przedsiębiorstw, które się tym zajmują. O ile wierzyć np. temu artykułowi:
    > https://enerad.pl/aktualnosci/recykling-paneli-fotow
    oltaicznych/

    Skoro panele wytrzymują 25 lat, to nikomu się nie pali do otwierania
    interesu recyklingu paneli. Żeby to było opłacalne musi być na skalę
    masową, jak każdy inny recykling.

    > Ciekawe jest dla mnie, ponieważ lokalizacja ta sama, dach ten sam,
    > ustawienie to samo itd. czyli obserwacje poczynią takie, jakie ja sama
    > bym mogła. O ile oczywiście podzielą się informacjami bez przekłamań, bo
    > wiadomo, że ludzie jednak lubią znajdować usprawiedliwienie dla swoich
    > decyzji.

    Ale od tego są statystyki, zbierane od lat 20 co najmniej. To wbrew pozorom
    nie jest nowa dziedzina, nasłonecznienie, czyt. ilość energii docierającej
    do ziemi (w zalezności od kąta padania itp.) było zbierane od dawna, zanim
    jeszcze masowo myślano o produkcji energii ze słońca. Także opieranie się
    na sąsiadach, gdy setki tysięcy instalacji pracują, jest...

    > Mnie przed decyzją o założeniu fotowoltaiki najbardziej powstrzymują
    > dwie rzeczy - to, że nie daje ona niezależności energetycznej, tzn. jak
    > na osiedlu wysiądzie prąd z energetyki, to moje panele też nie będą
    > działać.

    Zachodzi pytanie jak często wysiada prąd i na ile czasu? U mnie na wsi od 4
    lat, jak dom buduję, nie było nieplanowanej przerwy w dostawie prądu. Jeśli
    założyć że prądu braknie dosyć często na 1-2h dziennie, to łatwo
    przeliczyć, znając potrzeby domu, jakiej wielkości kupić baterie. I tak
    przeciętnie domowstwo konsumuje 3000kWh na prąd bytowy rocznie, czyli
    dziennie 8.3kWh, czyli na godzinę 0.4kWh. Oczywiście średnio. Zatem baterie
    2kWh powinny ratować sytuację.

    > I druga rzecz z pierwszą związana - że nie można sobie
    > wyprodukowanej energii zmagazynować. W związku z tym wydaje mi się, że
    > gra jest niewarta świeczki. No ale zastanawiam się jeszcze.

    Można zmagazynować, przy czym maksymalnie na rok od momentu wyprodukowania
    kWh i za 20% opłatą. To jest bardzo dobra "oferta" w porównaniu z własnym
    magazynem (baterii).

    > BTW widziałam dzisiaj na jednym dachu panele przysypane 10 cm warstwą
    > śniegu, wszystkie jak jeden mąż. A słońce świeciło aż miło. Czy w takiej
    > sytuacji one coś są w stanie wyprodukować?

    Nie, ale też nie warto się spinać. Dość rzec że moja instalacja w grudniu
    (gdy śneigu nie było) wyprodukowała przez cały miesiąc tyle, co w dwa dni
    sierpnia. Ergo, ludzie latają po dachach, odśnieżają, a to wszystko psu na
    budę.

    --
    Pozdor
    Myjk