    From: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: co zrobić z gliną?
    Date: Wed, 8 Feb 2012 18:45:52 +0100

    news:jgu9qp$ara$1@mx1.internetia.pl...
    > Masz mokro na działce nie dlatego,że masz nisko i musisz dlatego
    > podwyższyć teren ale dlatego, że masz u siebie glinę która ogranicza
    > wsiąkanie wody.

    I jedno i drugie. Glina zaczyna się na głębokości ok. 50-60cm, więc
    faktycznie bardzo ogranicza wsiąkanie wody. Jednak muszę podwyższyć teren, w
    przeciwnym razie woda z drogi i z działek sąsiednich będzie spływała i stała
    na mojej działce. Gdy podwyższę teren, nie będzie problemów z wodą. Wiem to,
    bo sąsiedzi podwyższyli teren i generalnie mają dobre warunki do życia.
    Nawet w to lato, które było bardzo deszczowe, a dla mnie szczególnie
    uciążliwe, bo wtedy wystartowałem z budową. Aż dziwne, że jeszcze nie piszę
    z Tworek czy innej Drewnicy :)

    > Pytasz o to grubość warstwy humusu jaką miałbyś nawieźć na swoją glinę
    > aby wysiać trawki .
    > Jezeli mialby to byc tylko trawnik to wcale nie potrzeba nawozić humusu
    > a można przywieść nawet żwir bo to chodzi o rozluznienie spoistości Twojej
    > gliny.

    Tak, trawnik, a po bokach jakieś drzewa, żywopłot.

    Trawa urośnie na takim żwirze wymieszanym z gliną? Nie będzie się wpadać
    obcasem w glinę? Wolę jednak chyba dać trochę humusu, czarnoziemu aby nie
    było grząsko. Fakt, że na ziemi się kompletnie nie znam :)

    > Warstwa jaką musisz nawieźć to z 15cm conajmniej i później wymieszać to na
    > conajmniej 25 cm razem z Twoją gliną
    > Sprawa polega na tym aby woda opdawa miała gdzie wsiąkać .
    > Przyjmuje się, że opad w postaci deszczu 10 mm wody(czyli 10l na 1 m.kw) w
    > zależności od spoistości i nawilzenia nawilży ziemię na głebość 5-7cm.
    > Te 25 cm na sprawi, że trawnik wchłonie w siebie wiekszość deszczy
    > jakich doświadczy i nie bedzie stała na nim woda po byle deszczyku
    >
    > Ja gline którą masz wykorzystałbym na usypanie skarpy
    > i zrobić z niej najpiękniejszą część ogrodu.

    Mam malutką działkę. Nie da rady zrobić skarpy, szkoda miejsca. Aczkolwiek
    przyznaję, że to ciekawy pomysł.